Den prestigefyllda marknadsföringstävlingen Gyllene Hjulet hölls i april och Coca-Cola tog hem två förstaplatser. Festivalaktiveringen Coca-Cola x Lollapalooza Stockholm vann priset för ”Årets Kultur-/Underhållningssponsring” och samarbetet med Anis Don Demina belönades med guld i kategorin ”Årets Ambassadörskap”. De vinnande bidragen skapades tillsammans med byråerna Redgert Comms och United.
Gyllene Hjulet, en årlig branschtävling som hyllar upplevelsebaserad kommunikation, samlade i år varumärken och byråer i 15 olika kategorier. Coca-Cola, i samarbete med Redgert Comms och United, utmärkte sig i två av dessa kategorier med sitt innovativa och effektfulla marknadsföringsarbete.
– Att vinna ett pris är fantastiskt i sig, men att vinna två känns helt otroligt. Det är ett fint kvitto på att våra aktiveringar håller hög kvalitet i en konkurrenskraftig bransch. Vi skulle inte stå som dubbla vinnare om det inte vore för Redgert Comms och United som med sin kreativitet tar vår kommunikation till nästa nivå. Vi ser fram emot att skapa fler prisvinnande aktiveringar tillsammans med dem framåt, säger Victoria Adolfsson, Marketing Manager på Coca-Cola i Sverige.
Årets Ambassadörskap – Anis Don Demina X Coca-Cola
Anis Don Demina, en mångsysslare känd från YouTube, Instagram, TikTok, podcast och sin musik, har blivit ett av Sveriges mest kända ansikten. Genom samarbetet med Redgert Comms har Coca-Cola lyckats integrera Anis i flera delar av sin marknadsföring, vilket har stärkt relationen med sin målgrupp.
Juryns motivering: ”En riktig ambassadör lever för sitt varumärke. Så är fallet med årets ambassadör. Valet är gjort med mycket eftertanke och matchningen mellan varumärke och person är inte bara äkta och genuin utan ’på riktigt’. Hög igenkänning och mycket kärlek som bygger på ett naturligt, långsiktigt och konstruktivt samarbete. Det är ju inte heller fel att ambassadören är uppvuxen i närheten av Coca-Colas fabrik.”
– Det känns verkligen speciellt att gå från att ha vuxit upp mittemot Coca-Cola fabriken i Jordbro till att jobba ihop och nu få detta erkännande för vårt samarbete. Det här samarbetet betyder mycket för mig och jag ser fram emot att fortsätta vårt långsiktiga partnerskap och skapa mer magi tillsammans i många år framöver, säger Anis Don Demina.
Med dessa utmärkelser fortsätter Coca-Cola att visa sin styrka och kreativitet inom upplevelsebaserad kommunikation, och ser fram emot att skapa fler framgångsrika kampanjer tillsammans med sina samarbetspartners.