I ett pressmeddelande uttrycker den nya vd:n sin entusiasm inför uppdraget. ”Jag är otroligt tacksam för förtroendet att leda Influeri in i nästa fas. Vi har en stark grund att stå på, och jag ser fram emot att fortsätta växa bolaget och leverera värde till våra kunder världen över”, säger Anna Björkman.
Björkman har under det senaste året spelat en nyckelroll i företagets utveckling och förväntas nu ta ansvar för att stärka Influeris närvaro både i Sverige och internationellt.
Nicholas S. Jacobsson går in i ny roll som arbetande styrelseordförande
Den avgående vd:n och grundaren Nicholas S. Jacobsson lämnar över vd-rollen, men kommer att behålla en aktiv roll i bolaget som arbetande styrelseordförande, med titeln ”Chief of Moves”. I ett uttalande betonar han sin tilltro till Björkman: ”Anna är en superstar. Hon har varit en nyckelperson för vår framgång senaste året, och jag känner mig helt trygg med att hon kommer lyfta vår svenska och europeiska verksamhet till nya höjder.”
Jacobsson kommer fortsatt att fokusera på den globala expansionen, samt på att driva stora affärer och vidareutveckla innovativa produkter och funktioner för företaget.
Influeri genomgår förändringar – senaste året har präglats av förändringar och innovation
Influeri har under det senaste året skapat rubriker i affärspressen, bland annat genom sitt beslut att ersätta halva personalstyrkan med AI, ett steg som har varit del av bolagets långsiktiga strategi för att automatisera influencer marketing-processen. Under 2023 rapporterade bolaget en nettoomsättning på 7,2 miljoner kronor, men ett minusresultat på 7 miljoner kronor.
”Bolaget började gå med vinst i november 2024 och minusresultatet fram till dess är att förvänta sig för ett tech-bolag som oss med stora investeringar i teknisk utveckling av vår plattform” säger Anna Björkman.
Såväl Björkman som Jacobsson verkar vara fast beslutna att fortsätta utveckla Influeri och ta företaget till nästa nivå, trots den ekonomiska pressen. Företaget har tidigare tagit in 20 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från artisten Zara Larsson, och fortsätter att blicka framåt med målet att leverera värde till sina kunder världen över.