Att influencer marketing växer sig allt starkare och är en given del av marknadsmixen är i dag en självklarhet. En bransch som varit tidiga med att arbeta med influencers är hotellbranschen. Kanske handlar det om att produkten är passande att skapa innehåll kring, målgruppen är bred och profilerna själva spenderar gärna tid på hotell.
Världen har de senaste åren sett framväxten av innovativa plattformar och lösningar för att koppla samman influencers med varumärken. Nu lanseras en tjänst utvecklad specifikt för hotell och influencers. Det är finska Nooon.life som ger sig in i kampen om influencers och deras samarbeten med hotell.
Vi har träffat Nooah Riijärvi som är grundaren av nooon.life. Vi möter en ung entreprenör med mycket energi och beslutsamhet att nå sina mål – att lösa problem åt en global och betydelsefull bransch. Nooah har en passion för hotellbranschen och fördjupar oss med stor entusiasm i plattformens funktioner och dess möjligheter att förena influencers och hotell på ett sätt som kan revolutionera branschen när det kommer till samarbeten med influencers.
Nooah Riijärvi håller stenkoll på antal dagar sedan bolaget startade och arbetar mot mål kontra antal dagar sedan starten. När vi ses är det 180 dagar. Det har varit en spännande resa för Nooah Riijärvi och med investerare i ryggen från Norge, Schweiz och Finland, till exempel från företag som Wolt och Sting Capital AG, samt Pascal Forster, som är en välkänd schweizisk investerare. Med det som grund har plattformen god potential att nå framgång och bli en viktig spelare inom influencer marketing. Det är allmänt känt att vårt grannland kan tech och utveckling. Men vad är det som gör Nooon.life så unikt och hur föddes idén?
– Det började när jag besökte ett hotell i Finland och insåg att det fanns utmaningar både för influencers och hotell när det gällde att formalisera sina samarbeten. Jag tänkte att här kanske man skulle kunna hitta ett sätt att underlätta för alla parter. Hotellets synlighet på andra plattformar är ofta kostsam och tar en betydande del av deras intäkter, särskilt med höga provisionsavgifter på bokningssajter (OTA:er) som Booking.com och Hotels.com, säger Nooah.
Efter att ha djupdykt och studerat hotellbranschens utmaningar när det kommer till samarbeten med influencers, insåg Nooah att det fanns en växande efterfrågan på en mer strukturerad och lönsam samarbetsmodell och en plats för marknadsföring. Hotellen önskade ett sätt att kunna mäta avkastningen av sina kampanjer och följa upp resultatet i realtid.
Många av hotellen hade en kraftigt ökad volym av inkommande förfrågningar från influencers, vilket gjorde det svårt att hantera och utvärdera varje samarbete noggrant. Baserat på dessa insikter har Nooon.life utvecklat en plattform som adresserar just dessa problem. Med hjälp av plattformen kan hotellen enkelt välja när de vill genomföra kampanjer baserat på deras beläggningsgrad och behov. Dessa kampanjer kan innefatta allt från specialpriser på rum till middag på restaurangen eller gratis förmåner för profilerna kopplade till deras vistelse.
En av nooon.life strykor är deras algoritm som har anpassats väl och utvärderar hur mycket ett samarbete kan förväntas generera för ett hotell. Algoritmen tar exempelvis hänsyn till influencers räckvidd, engagemang och följarnas demografi för att skapa en skräddarsydd kampanj. Kostnaden för samarbetet fastställs utifrån dessa data, vilket ger hotellen möjlighet att välja samarbeten som passar deras budget och mål bäst.
Nooon.life erbjuder en prenumerationstjänst för hotellen medan influencers kan använda plattformen gratis i en inledande fas. De tillhandahåller också en kommissionsmodell för att säkerställa rimliga ersättningar för influencers och därmed skäliga kostnader för hotellen baserade på data.
En annan spännande aspekt som Nooon.life löser är möjligheten för hotellen att använda influencers innehåll (UGC) i sina egna marknadsföringskampanjer genom licensiering. Det ger i sin tur influencers fler reglerade intäktsmöjligheter för deras innehåll som skapats under samarbetet och hotellen får i sin tur tillgång till högkvalitativt innehåll för sina marknadsföringskampanjer. För om det är något influencers kan är det att skapa tilltalande och aktuellt innehåll.
Hittills har 50 hotell i Finland valt att samarbeta med Nooon.life och 160 influencers är anslutna och redo för samarbeten. Alla influencers genomgår en noggrann kvalitetssäkring. Ursprungligen var plattformen tillgänglig endast i Finland men nu har Nooon.life även expanderat till Stockholm och Oslo. Snart är det också dags för Köpenhamn.
– Nooon.life är här för att revolutionera influencer marketing och hotellbokningar. Genom att erbjuda en transparent, rättvis och användarvänlig plattform strävar vi efter att göra varje samarbete meningsfullt och lönsamt för både influencers och hotell, avslutar Nooah Riijärv.