I en tid där virala soltrender och desinformation om solning sprids snabbt i digitala flöden vill Kronans Apotek ta ett nytt grepp. Genom en kampanj som är både underhållande och utbildande riktar man in sig på en yngre målgrupp – där risken är stor att felaktig information påverkar solvanor och hälsa.
– Vi vill nå ut med ett viktigt budskap, men gör det med glimten i ögat i stället för att ta fram pekpinnen. För att verkligen nå fram till vår målgrupp behöver vi prata med dem på deras villkor, där de är och på ett sätt som engagerar, säger Anja Fahlström, Digital Marketing Manager på Kronans Apotek.
Kampanjen startar på TikTok – en plattform där unga redan är aktiva – och kommer även att spridas i andra digitala kanaler. Genom korta, humoristiska videor med influencers tar “Farligt nära solen” upp vanliga missuppfattningar om solning, exempelvis myten att man inte behöver solskydd när det är mulet, eller att man blir brun snabbare utan SPF. Målet är att avdramatisera ämnet och samtidigt uppmuntra till bättre solvanor.
– Vi ser dagligen hur trender som ”baby oil instead of SPF” eller ”tan-through swimsuits” får spridning bland unga. Därför är det viktigare än någonsin att bemöta den här typen av farlig desinformation direkt i deras egna kanaler – men på ett sätt som känns äkta, kul och lätt att ta till sig, säger Fahlström.
Kampanjen lyfter samtidigt fram Kronans Apoteks sortiment av solskyddsprodukter och uppmanar till att göra SPF till en självklar del av den dagliga hudvårdsrutinen – året runt.
Med en humoristisk ton, smart kanalval och starka profiler siktar Kronans Apotek på att skapa en folkhälsoeffekt bland nästa generation solare. För solen må vara livsviktig – men den kan också vara farligt nära.