”Vi har haft fokus på att växa vår globala inventering de senaste två åren. Vår moderbolag, Caybon, är ett globalt företag, så vi har säljteam i Nordamerika och andra delar av Europa. Att bara fokusera på Norden är inte framtiden för oss. Vi har också Newsner, vårt systerföretag och en global publicist. Så, denna globala expansion av nätverket har varit en del av planen”, säger Jonna Säll, koncernchef på Splay One.
Tack vare YouTube Shorts rört sig innehåll mer globalt
”Och tack vare YouTube Shorts ser vi också att vårt nordiska innehåll har rört sig mer globalt än någonsin tidigare. Videor konsumeras nu i mycket större utsträckning i andra länder, som i USA”, säger David Hellberg, Head of Network på Splay One.
8,7 miljoner prenumeranter
Andra positiva nyheter är att nätverkets Youtubers har lyckats locka till sig fler prenumeranter. Antalet prenumeranter har ökat från 1,7 miljoner nya år 2022 till hela 8,7 miljoner år 2023.
”Vi försöker bygga ett nätverk av kvalitetsproducenter. Vi vet till exempel att cirka 45 procent av våra YouTube-visningar kommer från anslutna tv (CTV). När det gäller vår mission är det att hjälpa våra skapare att växa sina företag. Vårt erbjudande uppdateras, och vi försöker utveckla det ännu mer för att passa skaparnas önskemål. Vi måste erbjuda den bästa servicen för skaparna i vårt nätverk: oavsett om de behöver hjälp med redigering, hjälp med tumnaglar, hjälp med att publicera en bok, producera en podcast eller skapa en plan för hur de kan förbättra försäljningen”, säger Jonna Säll.
60 nya profiler under 2023
Under 2023 välkomnade Splay One’s talangteam över 60 nya profiler till nätverket.
”Vi är förstås mycket glada över dessa siffror, men vi hoppas växa ännu mer under de kommande två åren”, säger David Hellberg, Head of Network.