Budgetarna ökar, strategierna utvecklas och innehåll genererat av influencers används överallt.
Hela 75% av de svarande sade att de planerar att testa influencer-aktiveringar på Threads under de kommande 12 månaderna.
För varumärken och byråer finns det många alternativ när det gäller att hantera sina aktiveringar med influencers. De flesta marknadsförare (55%) samarbetar med externa byråer för att genomföra sina kampanjer med influencers, varav majoriteten samarbetar med en byrå som är uteslutande inriktad på influencer marketing (64%) jämfört med en medie-/PR-/reklambyrå (36% sammanlagt). 43% av de som svarade hanterar samarbetena internt och 46% av dessa in-house team använder en influencer-plattform för att effektivisera processen.
Budgetarna ökar
75,5% av respondenternas budgetar antingen ökade eller förblev oförändrade jämfört med det föregående året. Dessutom spenderade 18% av respondenterna sjusiffrigt eller mer på influencer marketing under 2023.
Fler varumärken använder influencergenererat innehåll i egna kanaler
97% av respondenterna använder influencergenererat innehåll i egna kanaler och de vanligaste kanalerna är paid i sociala medier och ägda kanaler i sociala medier, följt av egen webbplats, nyhetsbrev, displayannonsering, CTV och OOH (out-of-home-reklam).
ROI förblir den största utmaningen
60% av företagen pekar på mätning som sin främsta utmaning.
AI & Threads
Varumärken vill dra nytta av artificiell intelligens (AI) för att bättre hitta rätt influencers. Dessutom planerar en överraskande stor mängd av marknadsförarna att samarbeta med influencers på plattformar som Threads.
Slutsats
Influencer marketing är inte längre en engångstaktik för varumärken; det är en bärande komponent i marknadsstrategin. I takt med att budgetarna fortsätter att öka för influencer marketing ökar även trycket på att effektivt mäta utfallet. Mätning som t.ex engagemang, trafik eller konverteringar (beroende på kampanjmålet) vid varje aktivering kommer att vara en nödvändig del vidare.
Över 250 företag deltog i 2023 års undersökning om influencer marekting genomförd av Linqia.