För att möta det ökade behovet av tillgänglig och rättighetssäkrad musik i sociala medier har influencer marketing-byrån Cure Media lanserat ett nytt, integrerat musikerbjudande. Tjänsten, som är framtagen i samarbete med det svenska musikbolaget Epidemic Sound, ger influencers direkt tillgång till tusentals låtar – uppdaterade i takt med aktuella trender från exempelvis TikTok.
– Det här är en lösning vi vet att branschen verkligen behöver. Musik är inte bara ett kul inslag – det är avgörande för att få genomslag i sociala medier idag. Med vårt musikerbjudande som vi tagit fram tillsammans med Epidemic Sound kan kreatörer skapa fritt, och varumärken annonsera utan att behöva oroa sig för problem med rättigheter, säger Babak Faramarzian, CPO & Co-Founder på Cure Media.
Till skillnad från många externa lösningar är musikerbjudandet fullt integrerat i Cure Medias arbetsprocess med kreatörer. Musikvalet blir därmed en sömlös del av innehållsproduktionen, snarare än något som riskerar att krångla till kampanjen i efterhand.
– Vi vill att det ska vara enkelt att göra rätt. Med musik från Epidemic Sounds katalog och insikter från deras musikavdelning om vilka genrer som trendar och efterfrågas på sociala medier har vi möjlighet att ta fram brand-anpassade alternativ som hjälper våra kunder att säkra rätt tonalitet och varumärkesidentitet – utan att kompromissa med rättigheter, kvalitet eller räckvidd, fortsätter Babak Faramarzian.
Epidemic Sound är idag ett av världens ledande musikbolag för digitalt innehåll. Företag som GoPro och Axel Arigato använder deras musik i sin kommunikation, och katalogen består av över 50 000 låtar, 200 000 ljudeffekter och mer än 390 genrer. Även populära kreatörer som The Sidemen och Jon Olsson samt artister som Jordin Sparks och Johnny Marr är en del av nätverket.
– Musik är avgörande för att nå igenom bruset och för att skapa innehåll som engagerar. I takt med att influencers och varumärken publicerar innehåll över allt fler plattformar och i olika format ökar också behovet av trygg publicering. Vi är glada över att kunna samarbeta med Cure Media för att erbjuda fler kreatörer och varumärken möjligheten att ta sitt innehåll till nästa nivå med musik som engagerar, utan att behöva oroa sig för problem med rättigheter, säger Frida Jones, Chief Enterprise Sales Officer på Epidemic Sound.