Det problem som Djurönäset ställdes inför inledningsvis var bristen på tid och erfarenhet av att hantera influencer-kampanjer. Det stora utbudet av tidskrävande kampanjaktiviteter, som att hantera uppsökande verksamhet, förhandlingar, kontrakt, informationsinsamling, resultatrapportering och betalningar, är inte lätta uppgifter ens för den mest erfarna marknadsföraren. Djurönäset stod inför denna utmaning och beslutade att Influeris automatiserade plattform var lösningen för dem att aktivera influencer marketing som en del av deras marknadsföringsmix.
En annan aspekt som de ville använda från influencer-kampanjen var att generera användargenererat innehåll (UGC) för sina betalda marknadsföringsannonser (lägga till annonsbudget för att öka räckvidden för det bästa innehållet som skapats av influencers).
Med Influeris plattform skapade Djurönäset först ett kreativt kampanjupplägg med hjälp av plattformens interaktiva programvara för kampanjskapande, där deras Spa & Hotel-erbjudande presenterades på ett vackert sätt. Därefter skickade Influeris plattform automatiskt ut kampanjinbjudningar och började förhandla med utvalda influencers, varvid 7 mikro-influencers slutligen aktiverades i kampanjen och fångade spänningen i Djurönäsets erbjudande med 1 Instagram Reel och 1 Instagram Story.
Genom Influeris automatiserade plattform kunde Djurönäset sömlöst utföra följande uppgifter för sin kampanj:
- Hitta influencers: Plattformen matchade automatiskt relevanta influencers med kampanjen.
- Avtal och förhandlingar med influencers: Plattformen underlättade automatiserad kommunikation och förhandlingar med influencers, vilket säkerställde maximerad ROI.
- Insamling av data: Plattformen automatiserade processen för att samla in nödvändig information från influencers under kampanjprocessen.
- Skicka påminnelser om kampanjaktiviteter: Vår plattform skickar automatiskt påminnelser om kampanjaktiviteter till både influencers och kunder.
- Resultatrapportering: Plattformen tillhandahöll omfattande resultatrapporter om kampanjens resultat.
- Hantering av betalningar: Plattformen hanterade betalningar automatiskt för Djurönäset, vilket säkerställde smidiga transaktioner med influencers.
- Innehållsgenerering för betalda annonser: Plattformen levererade vackert innehåll som Djurönäset kunde använda i betalda annonser på Facebook och Instagram.
Antal följare nådda: 195 080
”Det var superenkelt att skapa en kampanj i Influeri-plattformen. Alla steg inom en kampanj finns med, så inga viktiga moment eller krav glöms bort. Efter att vi satt våra krav gjorde Influeri jobbet åt oss. Plattformen hittade matchande influencers, bjöd in dem och såg till att de hade all information som behövdes för att skapa inlägg som stämde överens med våra varumärkesvärden. Smidigt och tidsbesparande! Vår första kampanj gav oss en blandning av underbara influencers som producerade bra innehåll. Efter kampanjens slut fick vi också tillgång till allt material, som vi har använt i sponsrade inlägg.”
säger Marie Karlsén, försäljnings- och marknadschef på Djurönäset.
Läs mer om andra case här