Målet med Minlen är därför att erbjuda ett naturligt, pålitligt och multigenerationellt hudvårdsalternativ med naturliga ingredienser som linfrö, vilda blåbär och havtorn. Lanseringen är planerad till september 2025 i Sverige, Schweiz, Tysklandoch Österrike.
Kunglig influencer
Utöver sin roll som prinsessa är Madeleine även en influencer med en stor närvaro på sociala medier. Hennes Instagram-konto har 347 000 följare och det var via denna kanal hon först presenterade Minlen. I inlägget, där hon beskriver sin entusiasm för varumärket och samarbetet med Weleda, saknades dock reklammärkning, vilket normalt sett bryter mot marknadsföringslagen.
Men, etiken kring kungligheter som engagerar sig i kommersiella verksamheter är komplex. Madeleine och kungahuset menar att lanseringen är etiskt försvarbar eftersom det görs en tydlig separation från kungliga rollen då hon använder sitt efternamn- Bernadotte och inte sin kungliga titel. Man menar även att samarbetet med Weleda, ett etablerat varumärke känt för hållbarhet, och fokus på naturliga produkter kan ses som förenligt med goda etiska värderingar.
Kan en kunglighet separera sitt varumärke genom att endast ange sitt efternamn?
Enligt min mening är det ofrånkomligt att man kommer att göra en kunglig association till varumärket oavsett att hon använder namnet Bernadotte. Prinsessan Madeleine är en offentlig person vars kändisskap och status är starkt kopplat till hennes kungliga identitet. Det kan vara svårt för allmänheten att särskilja hennes kungliga status från hennes affärsverksamhet.
Det är problematiskt att en medlem av kungafamiljen kommersialiserar sin status, eftersom detta potentiellt kan minska trovärdigheten för monarkin som en neutral och icke-kommersiell institution. Även med hovets godkännande finns det en potentiell risk att Madeleines affärsintressen kan kollidera med hennes representativa roll som prinsessa, speciellt i situationer där kommersiella och officiella intressen kan sammanfalla eller motsäga varandra.
Min åsikt i saken
Successionsordningen är en av Sveriges fyra grundlagar och reglerar den svenska tronföljden. Den fastställer att Sverige är en ärftlig monarki där kronan ärvs i rakt nedstigande led från kungen eller drottningen. Sedan 1980 gäller en könsneutral tronföljd, vilket innebär att det äldsta barnet till monarken ärver tronen oavsett kön. Vidare kräver Successionsordningen att en tronföljare måste tillhöra den evangelisk-lutherska tron, och att ett giftermål måste ha regeringens godkännande, annars förloras arvsrätten.
Även om ordet neutralitet inte uttryckligen nämns i Successionsordningen, är kravet på att kungahuset ska vara opolitiskt och neutralt djupt förankrat i dess uppdrag att representera hela nationen. Den svenska monarken och övriga medlemmar i kungafamiljen förväntas undvika politiska uttalanden och positioner, liksom engagemang i verksamheter som skulle kunna ifrågasätta deras opartiskhet och integritet. Detta innebär att medlemmarna i kungahuset inte bör ha kommersiella intressen som skulle kunna skapa intressekonflikter eller påverka allmänhetens uppfattning om kungafamiljens neutralitet och trovärdighet.
I ljuset av detta väcker prinsessan Madeleines lansering av det nya hudvårdsmärket Minlen, i samarbete med det schweiziska företaget Weleda, frågor kring huruvida det är etiskt förenligt med kungahusets neutralitet. Prinsessan Madeleine har valt att använda sitt efternamn Bernadotte istället för sin kungliga titel i samband med företaget, vilket är ett steg för att separera hennes kommersiella engagemang från hennes kungliga roll. Hon har även kommunicerat öppet och transparent med hovet om initiativet.
Trots dessa försiktighetsåtgärder finns det fortfarande en risk att prinsessans kungliga status indirekt kan bidra till att stärka varumärket och dess kommersiella framgång. Hennes kungliga identitet är trots allt välkänd för allmänheten, vilket kan göra det svårt att helt undvika en koppling mellan hennes kungliga position och det kommersiella företaget.
Ur ett etiskt och juridiskt perspektiv är prinsessans affärsverksamhet utmanande men för det fall hon tydligt och konsekvent kan skilja sin kommersiella verksamhet från kungahusets officiella uppdrag och inte använder sin kungliga titel i marknadsföring och fortsätter vara transparent i kommunikationen gentemot allmänheten kan det trots allt vara legalt tillåtet. Men även om det inte är olagligt för kungahuset att låna sitt efternamn till krämer för barn är det uppenbart att detta kan degenerera kungahusets varumärke.
___
Vid pennan
Advokat Dag Wetterberg