Spaly One är en kreativ byrå och en av de största Multi Channel Networks i EMEA. Med över 5,5 miljarder visningar årligen är en optimal plats för varumärkesunderhållning. SpalOne överbryggar klyftan mellan varumärken och deras kunder genom att skapa engagerande innehåll för alla plattformar genom bl.a influencer marketing.
Astma- och Allergiförbundet väljer Splay One som sin nya content- och influncer marketing-byrå. Splay One kommer att utveckla föreningens innehåll i tryckta, digitala och sociala kanaler, samt ta över produktionen av medlemstidningen Allergia. Utöver detta kommer de leda arbetet med strategiska samarbeten med influencers. Detta samarbete förväntas sätta standarden för hur organisationer kan använda influencer marketing för att påverka och utbilda om viktiga frågor.
Astma- och Allergiförbundet strävar efter att öka varumärkeskännedom, rekrytera fler medlemmar och öka förståelsen för hur det är att leva med allergier, astma, atopiskt eksem eller andra former av överkänslighet. Mer än tre miljoner människor i Sverige lever med någon av dessa sjukdomar idag.
Liselott Florén, kommunikationschef på Astma- och Allergiförbundet, säger: ”Vi ser en enorm potential att nå ut på bredare front med våra hjärtefrågor. Därför granskar vi vår kommunikation och hur vi kan arbeta smartare med både befintliga och nya kanaler och discipliner.”
Splay One kommer att stödja Astma- och Allergiförbundet med allt från strategi och konceptutveckling till produktionen av medlemstidningen Allergia, en av föreningens största kommunikationskanaler som nu står inför en omgestaltning.
Stort nätverk av influencers och partnerskap med YouTube och TikTok av intresse
Liselott Florén tillägger: ”Splay One har den redaktionella erfarenheten och expertisen som krävs, allt från tidningsproduktion till podcasts och video. Vi vill också dra nytta av deras expertis inom sociala medier, deras stora nätverk av influencers och de partnerskap de har med YouTube och TikTok, bland andra.”
Ett angeläget ämne och en millstolpe
Åsa Rydén Antonsson, Senior Editorial Client Manager på Splay One, säger: ”Vi är glada, stolta och förväntansfulla inför detta uppdrag. Det känns särskilt angeläget att ta itu med ett ämne som påverkar miljontals människor varje dag.”
Denna spännande satsning på influencer marketing och nyskapande kommunikationsmetoder markerar en viktig milstolpe för Astma- och Allergiförbundet när de arbetar mot att öka medvetenheten och stödet för personer som lever med dessa sjukdomar i Sverige. Med Splay One som partner finns det en enorm potential att skapa meningsfulla och engagerande kampanjer som når ut till en bredare publik.
Ta del av mer artiklar om samarbeten här.