The Swedish Family: Jonna, Axel & barnen Alma, Harry & Laura
Bor: Portugal men under 2024 Södermalm & Tynningö
Youtube: 570 000 prenumeranter
Instagram: 130 000 följare
Axel och Joanna Berggren, en gång en ganska vanlig familj mitt i livet med en stilla vardag har under de senaste 5 åren byggt upp ett digitalt imperium och blomstrande affärsverksamhet. De har tagit position som en av Sveriges mest framstående influencer-familjer med 130 000 följare på Instagram och svindlande 570 000 prenumeranter med över 15 miljoner visningar varje månad på deras YouTube-kanal ”The Swedish Family”.
En av Sveriges största tv-produktioner, Melodifestivalen, lockade 3,4 miljoner att bänka sig för att se Loreen vinna. Sätter man det i relation till The Swedish Family 15 miljoner månatliga visningar blir det hisnande. Även om visningar är en sak och tv-tittare en annan så ger det förståelse kring kraften hos duktiga digitala kreatörer som denna familj är ett exempel på. Det förklarar också varför varumärken i större utsträckning överger dyra och något daterade sponsorskap, som i fallet med Melodifestivalen, till förmån för influencer marketing och starka profiler som exempelvis The Swedish Family.
Här är historien hur de skapade en stor livsförändring, fick mer frihet och en helt ny inkomstkälla – en resa från vanligt vardagsliv på Södermalm i Stockholm till att forma ett digitalt mediehus med egenproducerat innehåll från deras vardag som grundidé och kärna.
Vi hade ingen tanke på att vi skulle få så många tittare
Året var 2018 när Axel och Joanna Berggren bestämde sig för att lämna sina konventionella arbeten – hon som tv-producent och han som ingenjör inom fartygsindustrin. Detta för att satsa fullt ut på sin gemensamma YouTube-kanal. Vad som började som en hobby förvandlades snabbt till en digital framgångssaga. Joanna berättar, ”I början var det bara en hobby, vi hade ingen tanke på att vi skulle få så många tittare.”
Men tittarna kom och idag är ”The Swedish Family” en plattform för flera verksamheter och projekt kopplade till kanalen. Deras popularitet växer exponentiellt och bara under de senaste 3 månaderna har kanalen växt med över 60 000 prenumeranter.
Jonna delar med sig av insikten, ”Det tog många månader innan vi började få tittare och när det började gå bra tog det allt mer tid att producera innehåll. Jag kände helt enkelt att jag inte hann med både jobb, vardag och kanalen eftersom vi filmar och redigerar allt själv.”
Insåg att kanalen kunde erbjuda frihet på ett helt nytt sätt
Familjen, bestående av pappa Axel, mamma Joanna och barnen Alma, Harry och Laura, lockar en bred publik, särskilt familjer med barn i Sverige. Deras innehåll är känt för sitt genuina anslag, kreativitet och förmåga att engagera publiken med inspirerande material. Axel och Joanna skapar inte bara underhållning utan ger tittarna en unik inblick i deras vardag och spännande familjeupplevelser. Hela familjen är ofta med i deras videos, vilket gör det till en gemensam upplevelse för tittarna och olika åldrar kan relatera till familjen och innehållet.
Axel delar sin syn på deras framgång, ”Vi bestämde inte från en dag till en annan att vi skulle skaffa en Youtube-kanal och säga upp oss. Så var det verkligen inte och jag var nog mer skeptisk än Joanna som har bakgrund inom tv-produktion. För henne var det nog enklare att tänka sig ett liv där produktion av innehåll var inkomstkällan, hon hade ju liksom jobbat med det innan och jag kommer ju från något helt annat när det gäller arbetsliv. Det tog som sagt många månader innan vi började få tittare så jag var lite tveksam till konceptet, men sen hände något och kanalen växte varje dag och då insåg jag att detta kunde erbjuda oss frihet på ett helt nytt sätt”
Deras beslut att lämna sina vanliga jobb för att fokusera på kanalen har gett dem frihet
Axel förklarar, ”Det bästa med att leva det här livet är verkligen friheten. Att vi bestämmer våra egna arbetstider och att det är vi som bestämmer vad vi ska lägga upp. Och så klart att vi får vara med barnen så mycket – småbarnsåren kommer ju aldrig igen och jag inser ju att YT-kanalen har gett oss väldigt mycket mer tid med barnen än vad man får om man jobbar heltid på en vanlig arbetsplats.”
Joanna är den som redigerar allt innehåll själv, medan Axel ansvarar för ekonomin och företaget. Han berättar, ”Jag sköter ekonomin och vårt aktiebolag, allt sånt. Filmar gör vi båda två och Joanna redigerar.”
I dagens digitala landskap, där influencer marketing blir allt viktigare för varumärken, har The Swedish Family skapat en stark och lojal följarskara på både YouTube och Instagram vilket givetvis genererar företagssamarbeten i olika form. Deras förmåga att skapa engagerande innehåll riktar sig främst till svenska barnfamiljer där många företag kan finna sin målgrupp. Detta ger The Swedish Family breda möjligheter när de väljer sina partners.
Men framgången har krävt en del uppoffringar och anpassningar såsom att de har valt att spendera mycket tid utomlands, både på resande fot och numera bosatta i Portugal.
Vi älskar ju våra fantastiska och härliga följare men kände under en tid att det blev lite mycket uppmärksamhet för barnens del och då vi har en svensk kanal med mestadels svenska följare så är det mindre uppmärksamhet runt oss utomlands och det har varit bra att spendera mer tid utanför Sveriges under dessa år. Vi har också sagt att om barnen inte skulle vilja vara med mer så kommer vi direkt lägga ner, det är självklart, berättar Joanna.
Stora livshändelser och boksläpp under 2024
Trots att hela familjen trivs med att bo i Portugal är planen att flytta tillbaka till Sverige under början av nästa år. Varför? För att fokusera på två stora projekt som kommer att utgöra en betydande del av deras innehåll under 2024.
Det första projektet är bygga hus på Tynningö som planeras att påbörjas våren 2024. Det andra är Axel och Joannas bröllop på Skeppsholmen i juni 2024. Dessa stora livshändelser kommer naturligtvis att få mycket tid i deras kanaler och paret tror att deras följare kommer att älska att vara en del av dessa positiva och spännande projekt.
“Jag tror att man behöver positiva intryck i denna värld vi lever i idag. Att man gärna tittar på lättsamma och lustfyllda saker. Både bröllop och husbygge är ju positiva projekt och jag tror att dessa händelser såklart kommer att vara spännande för våra befintliga följare men också att det kommer locka till sig nya följare som är intresserade av just bröllop och att bygga hus. Jag såg tydligt att vi fick många nya prenumeranter när jag var gravid med lilla Laura och dessa var intresserade att följa just graviditeten och allt runt det, berättar Joanna”
Utöver detta släpper även Joanna sin första bok som även denna handlar om familjeliv.
Att skapa innehåll för både YouTube och Instagram är en konst i sig. För The Swedish Family är kvalitet och äkthet nyckeln. De väljer sina samarbeten noga för att säkerställa att de passar deras why, varumärke och följare. Samtliga partnerskap och kampanjer utformas i nära samarbete med Joanna och Axel för att säkerställa att de speglar parets vision och passar kanalens följare.
Axel delar deras syn på kommersiella samarbeten: Vi har haft förmånen att samarbeta med riktigt bra företag såsom LEGO, Google, Scandic, Ford, SF m.fl. och vi tror att dessa samarbeten är relevanta för våra följare i och med att dessa produkter och tjänster är relevanta för oss. Vi skulle aldrig samarbeta med exempelvis spelbolag eller låneinstitut då det inte är något vi anser att vi är rätt förmedlare av och inte är budskap barn ska behöva se.
Våra samarbeten ska fokusera på familjeliv och saker som stärker det på ett eller annat vis. Jag tror att det är en av framgångsfaktorerna, att vi faktiskt tillför värde för våra följare som får ta del av erbjudanden som passar familjelivet. Jag hoppas det i alla fall för det är verkligen något vi verkligen vill och jobbar för.
För att ytterligare utöka arbetet med att ge mervärde till sina följare har familjen just lanserat ”The Swedish Family Club”. Klubben fokuserar på att samla förmånliga erbjudanden från samarbetspartners så att fler familjer kan ta del av roliga upplevelser.
Axel och Joanna tror att detta initiativ kommer att bidra till att stärka gemenskapen bland deras följare och så här skrev de när de delade nyheten med sina följare i början av december:
”Två glada men trötta föräldrar här, som äntligen kan berätta om projektet vi jobbat med i månader.Vi har startat en familjeklubb! En community där medlemskapet är gratis. Genom åren har vi gjort mycket kul med familjen och vi har besökt många ställen runt om i Sverige. Vi vet att vi inspirerat många med våra äventyr och ur detta föddes idén om att kunna ge tillbaka till våra följare genom erbjudanden och rabatter. Det är tuffa tider med höga räntor, el- & matpriser. Vi vill pressa priserna på sånt familjer behöver och vill göra. I bilderna kan ni se några av erbjudandena som finns i klubben nu men det här är bara början. Ju fler medlemmar vi blir desto bättre rabatter kommer vi kunna förhandla fram www.swedishfamilyclub.com”
När det gäller samarbeten jobbar The Swedish Family med nätverket We Are Era och fristående agenter i olika projekt. Vi har valt att involvera experter, särskilt för komplexa projekt och för oss jätteviktiga händelser såsom husbygget och bröllopet. Detta för att säkerställa att allt flyter smidigt för alla inblandade parter. Intresset att samarbeta i dessa två projekt är stort vilket känns väldigt roligt, säger Joanna.
Framgångssagan om The Swedish Family är ett mycket gott exempel på att det digitala landskapet och dess plattformar kan förändra liv, ekonomi och samtidigt skapa en meningsfull gemenskap, underhållning och tillföra ett värde för följarna. Den svenska influencerfamiljen har inte bara byggt en digital närvaro, utan även en plattform för att föra människor samman i olika form. Med sitt autentiska tillvägagångssätt och engagerande innehåll har de lyckats skapa en plats där tittare kan känna sig en del av deras resa.
”The Swedish Family” representerar en modern berättelse om hur ett familjeliv kan se ut 2023. Genom att balansera arbete, familj och passion har Axel och Joanna inte bara skapat ett framgångsrikt varumärke utan även en plattform för att driva förändring genom välgörenhet och belysa viktiga frågor.
I november besökte hela familjen Kenya i samarbete med MAF som flyger ut bistånd och hopp till människor i några av världens mest isolerade och svårtillgängliga områden.
Familjens resa från det vanliga till det extraordinära med mycket frihet påvisar möjligheterna som den digitala eran har att erbjuda för de som vågar följa sina drömmar och har talang för att producera engagerande innehåll.