Om Homage Homage startades 2018 och har nu närmare 50 anställda. Homage erbjuder helhetslösningar inom offline och online aktiveringar/kampanjer.
Arbetsgrupp Homage:
Siri Hemsley – Key Account Manager
Amanda Dybvik– Project Manager
Uppdragsgivare: Trustly
I samband med Trustlys lansering av Trustly Azura, fick Homage i uppdrag att ta fram
och genomföra ett lanseringsevent. I uppdraget ingick allt från idé,
koncept och strategi, till inbjudningar och utförande. Utöver att bjuda in relevanta
gäster var målet med lanseringseventet att öka varumärkeskännedomen för Trustly.
Svenska fintechbolaget Trustly Group AB, grundat 2008, erbjuder innovativa betalningslösningar för e-handeln genom direktbetalningsteknik. Med över 8000 handlare, inklusive Facebook, eBay, PayPal och fler, samt samarbeten med 6300 banker i 30+ länder, är Trustly en global aktör som 2020 nådde över 525 miljoner konsumenter. I lanseringen av Trustly Azura valde de Homage.
LinkedIn som influencerplattform
En del av utmaningen med lanseringen var att se till att relevanta gäster inom e-handel och
entreprenörskap var på plats. Som en del av strategin för att generera relevanta gäster till
eventet valde Homage att genomföra en influencer-kampanj på LinkedIn tillsammans med 19
inflytelserika profiler inom e-handel, entreprenörskap, teknik och skönhet. I kampanjen ingick
det att alla profiler, på ett nyfiket och genuint sätt, skapade ett inlägg där de uppmuntrade sitt
nätverk att anmäla sig till eventet. Det resulterade, utöver att generera kännedom om
eventet bland e-handelscommunityt, en välsorterad lista av relevanta gäster att välja ifrån
tillsammans med Trustly.
Kampanjen genererade 176 000 i potentiell räckvidd, med en faktisk räckvidd på 34 procent
inom målgruppen, där den främsta yrkesrollen var grundare och medgrundare. Kampanjen
resulterade i 359 anmälningar, där totalt 104 deltagare bjöds in till eventkvällen.
Lanseringseventet som var en bärande del i kampanjen, döptes till Trustly XYZ, bjöd in till en magisk upplevelse med fokus på
kvalité, spännande smakupplevelser och musikunderhållning. Eventet ägde rum i
Slakthusområdet i Stockholm där gästerna bjöds på en gastronomiska upplevelse och när
kvällen mörknade förvandlades lokalen till ett pulserande dansgolv när artisterna Muwana
och Titiyo intog scenen.
– På Homage jobbar vi främst med B2C-kampanjer på Instagram och TikTok, men fick genom detta projekt möjlighet att utvärdera om influencer marketing går att göra mot en B2B-målgrupp. Och resultaten visade tydligt att det går och jag vågar påstå att kampanjen blev avgörande för eventets framgång, men även bidrog med stor kännedom kring lanseringen i stort, säger Siri Hemsley, partner på Homage.
Intresserad av att läsa mer om spännande kampanjer? Ta del av fler intressanta case här.