Det finns ett vanligt missförstånd om att influencers gör vad som helst för pengar. Det kunde inte vara mer fel. Alla som varit i branschen länge vet att det är en balansakt att välja rätt samarbeten – ett felsteg kan kosta dyrt i förtroendekapital.
De flesta influencers tackar nej till mer än hälften av de förfrågningar de får, och anledningen är enkel: att bygga ett personligt varumärke över tid handlar om mer än snabba pengar.
Som manager för flera av Sveriges största profiler ser jag dagligen hur många företag skulle kunna få ut mycket mer av sina samarbeten om de justerade sitt arbetssätt. Här är några av de vanligaste misstagen som gör att influencers tackar nej:
1. Ni har för krångliga processer
Influencers vill skapa innehåll, inte agera projektledare i ert interna kaos. Byråer som har automatiserat sina processer så mycket att det krävs tre olika appar, fem godkännanden och en extern betalpartner med dolda avgifter – det gör samarbetet onödigt komplicerat. Om det dessutom är krångligt att få betalt på ett smidigt sätt, blir det svårt att bygga en långsiktig relation. Tyvärr går det ofta ut över varumärket när det egentligen handlar om byråns bristfälliga processer.
2. Ni saknar förståelse för algoritmer och plattformar
Om jag hade sagt att ”låt kreatörerna vara kreativa”, hade jag slagit in en öppen dörr. Men vad som ofta glöms bort är hur stelt det blir när beställarsidan inte har koll på vad som faktiskt fungerar just nu. Det som fungerade för ett år sedan funkar inte nödvändigtvis idag. Att insistera på en viss typ av innehåll utan att ta hänsyn till plattformens utveckling kan leda till sämre resultat. Influencers vill inte hoppa på en trend som redan är död, och jag lovar att det lönar sig att lita på deras insikter kring vad som fungerar just nu.
3. Ni är oproffsiga i er kommunikation
Eftersom jag administrerar mina profilers mejlinkorg ser jag ibland den brist på respekt och seriositet som vissa företag har i sin kommunikation. Slarviga mejl, vag brief och ”skämtsam” ton som landar fel. Sanningen är att de flesta influencers uppskattar tydlighet och professionalitet, inte en påklistrad jargong.
4. Ni är otydliga med era faktiska mål
Trots att många influencers har en kanal där de ofta är skämtsamma, är de som gjort detta i många år proffs på hur man säljer. Problemet är ofta att de inte får tydliga svar på vad varumärket egentligen vill uppnå. Vill ni nå en ny målgrupp? Sälja er bästsäljare? Öka varumärkesmedvetenheten? Kommunicera det!
5. Ni har orimliga krav och korta deadlines
Det funkar inte att mejla en influencer på tisdag och kräva en högkvalitativ video till torsdag. Kreativt innehåll tar tid och influencers har ofta fullbokade scheman. Om ni vill ha bra material, ge rimliga tidsramar och ha en välplanerad strategi. Ju bättre framförhållning, desto större chans att ni får innehåll som verkligen presterar.
6. Ni förstår inte skillnaden mellan PR och betalda samarbeten
Sluta skicka ett paket med produkter och sen mejla ”när kommer vår video?” PR är inte samma sak som ett kommersiellt samarbete. Om ni vill ha garanterat innehåll, betala för det. Om ni vill ha en influencer som genuint testar er produkt, skicka PR – men utan förväntningar.
Branschen förändras snabbt, och de företag som anpassar sig och ser influencers som strategiska partners kommer att ligga steget före. De bästa kampanjerna skapas när båda parter har en tydlig förståelse för varandra. Vill ni att influencers ska vilja jobba med er? Gör det enkelt, var tydliga, respektera deras tid och expertis. Annars finns det hundratals andra varumärken som gör det bättre.