Som influencer och köpare av influencer marketing är du en röst och är en kraftfull kanal för att nå ut
med budskap – men det innebär också att du verkar i en miljö där regler och lagar ständigt utvecklas.
WETTERBERG advokatbyrå vill hjälpa dig navigera i den här juridiska djungeln och säkerställa att du kan fortsätta skapa medvetna och inspirerande inlägg och samarbeten – utan att riskera några oönskade konsekvenser. Låt oss tillsammans dyka ner i ett rättsfall samt Konsumentverkets granskning av influencers och vad rättsfallet och granskningen betyder för dig och din verksamhet!
Upphovsrättsintrång i ABBA-låt
Den 20 juni 2024 beslutade Patent- och marknadsdomstolen att ett bolag, ägt av en influencer, skulle betala totalt 200 000 kronor till musikbolagen Universal och Polar. Anledningen var att influencern, utan tillstånd, hade använt 15 sekunder av ABBA:s låt The Winner Takes It All i en reklamvideo på Instagram för bolagets produkter. Domstolen konstaterade att användningen skett i kommersiellt syfte och utan rättighetshavarnas medgivande, vilket utgjorde ett upphovsrättsintrång. Influencern hade inte något tillstånd från musikbolagen, men uppgav att användningen varit tillåten på grund av att endast en liten del av låten använts och att användningen skett i enlighet med gängse praxis i sociala medier.
Patent- och marknadsdomstolen godtog inte influencerns invändningar utan ansåg att svarandebolaget genom videoinlägget gjort intrång i Universals upphovsrätt till det musikaliska verket och Polars närstående rättigheter till inspelningen av verket. Domstolen beslutade att svarandebolaget ska betala 100 000 kr i skälig ersättning till vart och ett av musikbolagen för utnyttjandet. Influencern vart även skyldig att betala ersättning till musikbolagen för deras rättegångskostnader. Domstolen menade sammanfattningsvis att användningen av The Winner Takes It all på Instagram har skett utan tillstånd från rättighetshavarna och att den som gör upphovsrättsintrång inte ska hamna i ett bättre läge än den som följer lagen och exempelvis träffar ett licensavtal.
Konsumentverkets granskning av influencers – syfte och bakgrund
Konsumentverket har granskat 50 Instagramkonton för att identifiera brister i reklamidentifiering. Influencer marketing är en vanlig marknadsföringsmetod som ofta blandar betalda och personliga inlägg, vilket kan göra det svårt för konsumenter att urskilja marknadsföring. Enligt marknadsföringslagen ska reklam tydligt kunna identifieras. Granskningen syftade till att säkerställa att aktörer följer lagens krav och att konsumenter snabbt kan uppfatta kommersiella syften.
Iakttagelser och problemområden
Granskningen visade att många inlägg riskerar att inte uppfylla lagens krav på tydlig reklamidentifiering. Även inlägg med markeringar/märkning med samarbete hade visuella brister som kan försvåra för konsumenter att snabbt identifiera kommersiellt innehåll. Andra inlägg saknade helt reklammarkering, trots att de visade tydliga kommersiella syften, exempelvis genom taggning av företag eller uppmaningar att köpa produkter. Konsumentverket påpekar att ansvaret för tydlig reklam ligger både på annonsörer och influencers.
Slutsatser och åtgärder
Konsumentverket konstaterar att branschens aktörer behöver prioritera tydliga reklammarkeringar i både bild och text. Influencers har ett ansvar att inte dölja kommersiella syften, vilket kan undergräva konsumenternas möjlighet att fatta informerade val. Myndigheten kommer att följa upp granskningens resultat och kan inleda tillsynsärenden mot de aktörer som inte uppfyller lagens krav. Detta är en viktig påminnelse om vikten av transparens i sociala medier.
Några take aways inför 2025
Det genomgångna rättsfallet och Konsumentverkets undersökning understryker vikten av att du som influencer är medveten om de juridiska krav och etiska överväganden som gäller vid marknadsföring och exponering på sociala medier. Vi på WETTERBERG Advokatbyrå finns tillgängliga för att hjälpa dig och ditt företag att kryssa i denna många gånger svårtillgängliga materia.
Vi önskar er alla en God jul & ett Gott Nytt år!
WETTERBERG Advokatbyrå
Vid pennan / Dag Wetterberg, advokat