Influencer Marketing-agenturen Relatable har nyligen släppt en rapport kring skönhetsindustrin på sociala medier. Med plattformar som bland annat Instagram, TikTok och YouTube har skönhetsmärken insett den enorma potentialen i att samarbeta med influencers för att nå en bredare publik och öka sitt varumärkes synlighet.
I rapporten går att utläsa att 65 % av skönhetskonsumenterna säger att det är viktigt att stödja hållbarhetsinitiativ när det gäller personliga vårdprodukter.
33 % av skönhetskonsumenterna litar på produkt-/varumärkesrekommendationer från social media influencers.
47 % av skönhetskonsumenterna är benägna att köpa en produkt som rekommenderas av influencers.
Rapporten visar även att på TikTok köper 1 av 4 användare något efter att de sett en skönhetsvideo. 82% av användarna säger att de har lärt sig något inom skönhet på TikTok och 76% känner sig bekväma med att uttrycka sig på plattformen. Hos 41 % ökar förtroendet när varumärken annonserar konsekvent på TikTok under en längre tidsperiod.
På Instagram besöker 50 % av användarna en webbsida för att köpa en produkt/service efter att de sett en branded video på plattformen. 62 % av Instagramanvändarna följer och utforskar märken och produkter på plattformen. 9 av 10 användare tittar på videos varje vecka och 60 % av Instagrams användare loggar in dagligen.
De skönhetskategorierna som trendar mest under 2024 är hår, kroppsvård, doft, makeup och hudvård, medan skönhetstrenderna som gått hem mest är ”skin flooding”, ”pearl skin”, ”The everything shower”, ”Sunset colors” och ”Grunge makeup”.