United Influencers grundades 2015. Jakob Wigselius har haft olika roller inom företaget, de tre senaste åren som VD. Förutom att leda företaget ansvarar han också för United Influencers verksamhet i hela Norden, inklusive ELLE Magazine Norge, som drivs inom bolaget sedan 2017.
Han betonar vikten av att vara delaktig i kundprojekten:
– Jag försöker vara så involverad som möjligt i så många projekt jag kan, det är en viktig del av vårt arbete.
En av de största förändringarna han sett det senaste året är TikToks framväxt som en utmanare till Instagram.
– TikTok har verkligen börjat utmana Instagram som den ledande plattformen, och idag är du inte i framkant om du inte arbetar med influencers på TikTok.
En annan tydlig förändring, enligt Jakob, handlar om hur företag nu lägger mer vikt vid att arbeta värdebaserat. I stället för att enbart fokusera på produktens unika egenskaper, handlar det nu om att lyfta fram varumärkets värderingar.
– Det påminner mig om hur TV-reklam utvecklats från att lyfta produkters egenskaper till att fokusera på konceptuella värden.
När det gäller United Influencers, förklarar Jakob att deras unika position på marknaden bygger på att de inte representerar enskilda profiler.
– Vi anpassar våra strategier och urval av profiler efter våra kunders behov, vilket ger oss större flexibilitet, säger han och tillägger att det också hjälper dem undvika lojalitetskonflikter.
Han nämner också att de kombinerar datainsamling och analys med ett kreativt team som förstår kundernas behov.
– Vårt samarbete med ELLE Magazine ger oss dessutom fler möjligheter att kombinera olika delar av branschen, vilket gagnar våra kunder.
Inför framtiden ser han att AI och interaktivt innehåll kommer att spela en allt viktigare roll.
– Användning av AI för att analysera kampanjer och till och med skapa innehåll kommer att bli mer utbrett, förklarar han.
När det gäller trender tror han också att konsumenternas krav på mångfald och hållbarhet kommer att fortsätta växa under 2024 och 2025.
– Algoritmerna blir alltmer sofistikerade, och därför kommer det bli ännu viktigare att annonsera innehåll för att öka räckvidden.
Vidare poängterar Jakob att långsiktiga samarbeten mellan varumärken och influencers är avgörande för framgång.
– Trovärdigheten ökar när influencers konsekvent arbetar med ett varumärke. Det leder även till bättre engagemang och kostnadseffektivitet.
Han nämner också vikten av att samla in data och insikter under kampanjerna för att kunna optimera dem över tid.
– Genom att analysera resultatet kan både varumärket och influencern bättre förstå vad som fungerar, och det skapar starkare kampanjer på sikt.
På frågan om vad varumärken letar efter hos influencers idag jämfört med för några år sedan, säger han att det har skett en förskjutning mot att välja profiler med hög kvalitet och autenticitet.
– Det handlar inte bara om att ha en stor följarskara längre, utan om att ha en djupare koppling till sitt community, förklarar han.
Som avslutning nämner Jakob några av de kampanjer han är mest stolt över under sin tid i branschen:
– Vi har historiskt sett arbetat med varumärken som exempelvis Arla, Swedbank och Husqvarna, som för ett antal år sedan kanske inte var självklara inom just segmentet influencer marketing men där annonsörerna verkligen vågade tänka nytt och satsa för att hålla sig relevanta, säger han och tillägger att de sett fantastiska resultat på många av kampanjerna.