We Are Era är sedan 2018 ett helägt dotterbolag till RTL och Bertelsmann Group. Med kontor i Amsterdam, Berlin, Köln, Paris, Milano och Stockholm, strävar företaget efter att leda utvecklingen av branded content och kreatörsdriven marknadsföring i Europa.
Kampanjen tog avstamp i ett ”rykte” som nämndes i podcasten Ursäkta, där en av programledarna beskrev en artist med ”diviga” krav i sin rider – där KESO® Crushed ingick som en av de extravaganta önskemålen. Ryktena skapade snabbt spekulationer, vilket förstärktes av en rad reaktionsvideos från UGC-profiler som spekulerade i vilken artist det kunde röra sig om. När Peg Parnevik därefter publicerade en video där hon åt KESO® Crushed eskalerade diskussionerna och följare började testa hennes smakkombinationer och dela egna reaktioner. Kampanjen fick spridning när fler UGC-profiler delade sina reaktionsvideor, vilket förstärkte ryktet.
Starka resultat och ökad synlighet för KESO® Crushed
Kampanjens kreativa utformning genererade positiva resultat. Bland annat rapporterade målgruppen en ökad benägenhet att överväga köp av produkten med hela 74%.
– “Det unika med denna kampanj var att vi inspirerades av hur nöjesnyheter och spaningar sprider sig snabbt på sociala medier,” säger Amanda Landfeldt, Sales Manager på We Are Era. “Att vi kunde använda en bred skara kreatörer och aktivera dem på olika plattformar, från artister och poddar till UGC-profiler, visar på Arlas innovation och vilja att testa nya idéer.”
Sara Johansson, Strategic Media Lead på Arla, delar uppfattningen och är mycket nöjd med kampanjens genomslag:
– “Kampanjen visar hur kreativitet och nytänkande kan engagera målgruppen på oväntade sätt. Genom en mångfald av kreatörer har vi skapat ett genuint intresse för KESO® Crushed och spridit budskapet på ett lekfullt och engagerande sätt.”