Om Melina Criborn
Instagram:
melina.criborn
Följare:123K
Ålder: 34
Bor: Lidingö
Gör: Är salongsägare och jobbar med sociala medier. Har podcasten Inga beiga morsor tillsammans med Ellinor Löfgren.
Tillsammans med sin man Jacob och deras tre barn bor Melina på Lidingö och driver både digitala kanaler och en egen salong. Fritiden spenderar hon både i naturen och på stan.
– Jag älskar att grilla korv i skogen och dricka bärs på Stureplan, säger hon och skrattar.
Kommersiella samarbeten är en viktig del av Melinas arbete, och hon har ungefär fyra samarbeten i månaden.
– Det känns som rätt ofta! Men när man slår ut det på ett år så blir det ungefär fyra i månaden.
För Melina är det avgörande att samarbetena känns naturliga.
– Jag älskar att jobba med varumärken som känns relevanta för både mig och mina följare. Eftersom jag har en bred målgrupp i olika livsstadier, är det roligt att kunna arbeta med företag som passar just den fasen i livet jag är i.
Samarbetena sker främst via Instagram och hennes podcast.
– Allt som har med mina barn att göra får oftast flest views. Familjerelaterat innehåll engagerar eftersom många kan relatera till den delen av mitt liv.
Men det handlar inte bara om ämnet – sättet det presenteras spelar också stor roll.
– Störst skillnad märker jag när jag själv får vara med och bestämma upplägget. När det känns naturligt och passar min kanal blir responsen bäst.
När det gäller samarbeten är trovärdighet A och O.
– Det viktigaste för mig är att samarbetet känns genuint och att jag verkligen kan stå bakom produkten eller varumärket. Jag tror att min trovärdighet bygger på att bara arbeta med det jag tror på och använder själv.
Hon betonar vikten av balans.
– Samarbetet måste vara bra för både mig, företaget och mina följare. Om det inte känns rätt tappar det sin trovärdighet.
Det är också viktigt för Melina att företagen har förtroende för hennes kreativa process.
– Jag uppskattar när varumärken litar på att jag förstår min målgrupp och ger mig frihet att skapa content på mitt sätt. Det är då det känns naturligt och engagerande.
Hon har inte råkat ut för några rena skambud men har märkt att vissa företag inte alltid förstår arbetsinsatsen.
– Ibland kan det hända att företag inte riktigt har insikt i hur mycket tid och planering som krävs. Jag förstår att de har budgetar att hålla sig till, men det måste finnas en balans där båda parter känner sig rättvist värderade.
Det finns företag som hon inte kan tänka sig att samarbeta med.
– Företag kopplade till rasism, ojämställdhet eller dåliga arbetsförhållanden skulle jag aldrig arbeta med.
Hon har även svårt att se sig själv arbeta med tobaksföretag.
– Det är inte en produkt jag kan stå bakom eller vill marknadsföra. Jag vill kunna stå för alla samarbeten jag gör.
Relationen med företagen Melina samarbetar med är en viktig parameter.
– När vi är överens om målen och jag får fria tyglar att skapa content som känns äkta och engagerande, då blir samarbetet bäst. Jag värdesätter samarbete med människor jag gillar och där vi har en bra vibe. Det gör jobbet så mycket roligare och mer naturligt.
Hon har noterat att det finns en hel del fördomar kring influenceryrket och upplever att många inte förstår hur mycket arbete och tid som ligger bakom varje enskilt samarbete.
– Mitt yrke handlar inte om att bara ta några bilder och posta, utan om att noggrant planera och skapa innehåll som både är relevant och engagerande.
– Vi influencers får ibland mer kritik än andra, och det är en del av jobbet. Vi har ett stort ansvar som offentliga personer, men jag tycker att vi också borde få utrymme att lära oss och utvecklas när vi gör misstag. Ingen är perfekt, och när något går fel försöker jag alltid vara transparent och ta ansvar för det.
Trots utmaningarna älskar hon sitt jobb.
– Jag ser kritik som en möjlighet att växa och bli bättre. Det är ett yrke i ständig utveckling, och jag strävar alltid efter att hantera alla situationer på ett ansvarsfullt sätt.