– Jag kan branschen och startade därför Infly 2020.
Sedan dess har företaget arbetat med både annonsörer och profiler, men med ett allt större fokus på profilerna.
– Vi är nu en renodlad agentur, som inte bara hjälper influencers med att tjäna pengar, utan med tjänster som medieträning och avtalsförhandling. Vi är agenturen för profiler som vill bygga något större, också utanför sina sociala kanaler, även om de fortsätter vara navet. Infly jobbar främst med budskapsorienterade profiler, berättar Johannes Gustavsson.
– Inte så mycket sälj, sälj, sälj av produkter, utan mer att påverka. Det är ett sätt för oss att särskilja oss. Vi har också från början jobbat med transparens vilket borde vara en självklarhet men tyvärr är något som jag upplever saknas i branschen. Det är vanligt att en annonsör betalar alldeles för mycket för en influencer, utan att veta vad som egentligen når fram till profilen, som ju gör större delen av jobbet.
När Johannes blickat framåt tror han att varumärkeskännedom kommer att få ett uppsving.
– Det är lätt att glömma bort det bygget i sämre tider, men sedan måste varumärkeskapitalet byggas upp igen. Det pratas också just nu – som i så många andra branscher – om AI-tåget. Det är säkert viktigt för varumärken för att effektivisera sina processer, men min uppfattning är att influencers själva inte har börjat använda AI i någon större utsträckning.
På frågan om vilka samarbeten eller kampanjer som är mest framgångsrika just nu svarar Johannes utan att tveka:
– Kampanjer som får folk att känna något. Det funkar nu och alltid.
Han menar att långsiktiga samarbeten bygger förtroende mellan varumärke, profil och följare.
– Känslan av att influencers bara gör samarbeten för pengarna – oavsett om den känslan är sann eller inte – blir mindre påtaglig om man arbetar med varandra kanske i flera år. Det kräver dock såklart att profilen är rätt för varumärket – både när det kommer till innehåll och värderingar. Det kräver fingertoppskänsla.
En förändring som Johannes ser när det kommer till vad varumärken söker hos influencers idag jämfört med för några år sedan är att man bytt ut kvantitet mot kvalitet.
– Varumärken springer inte längre efter de allra största profilerna, utan letar i stället efter nischade profiler som har ett starkt community. Det är ett sunt förhållningssätt.
Ett exempel på just ett sådant samarbete som Infly, tillsammans med Nine Agency, ligger bakom är ett samarbete med en av deras profiler Doktor Tracy och Apoteket.
– Det är ett fint samarbete där man kan koppla samman en profil som tilltalar en något yngre målgrupp. Apoteket låter oss arbeta med att utbilda och sprida kunskap kring allt från bröstcancer till sömnhygien, snarare än att kränga produkter. Jag tror att fler annonsörer måste börja tänka så.