Den GRAMMY®-nominerade sångaren, låtskrivaren, skådespelaren och producenten Joe Jonas har nu gått ihop med HeinekenⓇ för att lansera en kampanj som uppmuntrar människor att bli mer sociala, bortom sociala medier.
Till grund ligger en global studie* kring vuxnas scroll- och socialiseringsvanor, på uppdrag av HeinekenⓇ, som visar att mer än hälften av de tillfrågade, 52 procent, känner sig överväldigade av att ständigt behöva hålla sig uppdaterade på sina sociala kanaler.
Undersökningen, som omfattade 17 000 vuxna, visar att genomsnittspersonen numera spenderar cirka 5 timmar och 48 minuter per dag framför en skärm – motsvarande 127 020 minuter per år, eller hela 88 dagar.
Problemet är särskilt utbrett bland Gen Z, som i snitt ägnar över sex och en halv timme åt att skrolla dagligen. En av tio uppger dessutom att de sitter fastklistrade vid mobilen mer än 12 timmar varje dag.
Tre av fem i alla åldersgrupper säger att deras skärmtid ökat det senaste året. Nästan hälften beskriver sig som “alltid online” och sex av tio upplever att flödet av notiser är konstant.
Ytterligare analys från Statista visar att tiden vi ägnar åt socialt umgänge minskat med 35 procent de senaste 24 åren, medan tiden vi spenderar med att skrolla mer än fördubblats sedan mobilbaserade sociala medier som Instagram (2010) och Snapchat (2011) slog igenom**.
För att möta detta lanserar HeinekenⓇ, som alltid förespråkat kvalitativt umgänge, en ny kampanj som inspirerar människor att bli sociala bortom sociala medier och därmed motverka känslan av digital overload.
Med hjälp av några av världens mest följda kändisar och influencers, bland andra Joe Jonas, Dude with Sign, Camilla Coutinho och Lil Cherry, visar HeinekenⓇ på ett lekfullt sätt hur deras flöden skulle se ut om fler faktiskt var ute och hade kul IRL.
Genom att samarbeta med profiler som är djupt förankrade i den digitala kulturen vill HeinekenⓇ visa att en paus från sociala medier kan leda till ett mer givande socialt liv – och att det enklaste sättet att koppla bort från den ibland överväldigande digitala världen är att koppla upp sig i verkligheten.
— Det är så lätt att fastna i doomscrolling på mobilen – jag har själv varit där. Vi lever i en tid där alla stirrar på sina flöden, så jag är glad att vara med i Heinekens kampanj som uppmuntrar folk att lägga bort telefonen och mötas på riktigt, säger Joe Jonas.
— På HeinekenⓇ har vi alltid trott på att de bästa mötena sker i verkligheten. Den här kampanjen är en påminnelse om att när vi lägger bort skärmarna får vi mer meningsfulla och uppfriskande sociala upplevelser – och slipper känna oss lika överväldigade av ständiga notiser. Att arbeta med kreatörer, som i vanliga fall alltid är online, kan tyckas ironiskt – men även de ser vikten av balans och vill, precis som vi, inspirera till mer umgänge IRL. Många känner sig stressade av kravet på ständig digital närvaro, och vi vill visa hur enkelt det kan vara att ta en paus, fyller Johanna Pihl i, Brand Manager på Heineken® i Sverige.
Medan skärmtiden ökar visar rapporten att hälften av alla vuxna känner att deras sociala batteri töms av all tid de pratar med människor online (62 procent bland Gen Z). Som en följd erkänner 32 procent att de ibland skjuter upp planer med vänner IRL, och nästan en femtedel uppger att de inte ens orkar tänka på att göra planer.
Fyra av tio vuxna pratar idag mer online än de gör i verkliga livet. Trots den ständiga kontakten säger tre av fem att de ändå kan känna sig ensamma. En fjärdedel träffar sina vänner i verkligheten högst en gång i månaden. Två tredjedelar är nostalgiska över 90-talet och önskar att de kunde återvända till en tid då umgänge inte styrdes av smartphones.
Att ses IRL kan dock vara en lösning: 79 procent uppger att de tittar mindre på sina mobiler när de är ute med vänner. Nästan en fjärdedel säger också att de medvetet gjort fler planer face-to-face för att minska sitt mobilanvändande.
Offline Studio på Freyja Söder – en takbar som blir ett levande konstverk
Som en del av kampanjen förvandlar Heineken® takbaren Freyja Söder i Stockholm till ett levande konstverk. Här bjuds besökare in att lägga undan mobilen och samskapa baren och upplevelsen tillsammans med etablerade konstnärer.
— Offline Studio är vår hyllning till allt som händer när mobilen läggs bort. Det kan vara samtalen som uppstår över en pensel i en workshop, eller känslan av att lyssna på musik tillsammans. Det här är en plats för att mötas, skapa något ihop och vara närvarande. Det handlar inte om att logga ut från livet – utan om att logga in i det, avslutar Johanna Pihl, Brand Manager på Heineken® i Sverige.