Bakom satsningen står Jobba Grönt, ett initiativ från LRF och Gröna arbetsgivare, som länge arbetat för att attrahera fler unga till framtidens gröna yrken. Med kampanjen ”Lantbrukstjej – Framtidens gröna jobb” valde man att möta målgruppen där de redan befinner sig – på TikTok – och använda storytelling, musik och humor som verktyg för att göra branschen mer relevant och tilltalande.
Kampanjen byggde vidare på en redan viral berättelse där Frida Jernspets, känd för sina satiriska klipp om livet på landet, ”flyttade” till den skånska orten Vä och drömde om ett nytt liv som countryartist. Tillsammans med låtskrivaren och TikTok-profilen Adam Woods skapade hon låten ”Lantbrukstjej”, som snabbt fick eget liv på plattformen. Över 300 användargenererade videor skapades med kampanjens TikTok-ljud, och kampanjen nådde totalt 2,48 miljoner impressions med nära 100 000 likes och tusentals delningar.
– Jag är så glad för samarbetet med We Are Era som alltid levererar och är lika måna som jag om att skapa något som känns genuint och roligt. En eloge också till Frida och Adam som gjorde inspelningen till ett otroligt roligt minne för alla på Stiernhööksgymnasiets naturbruksprogram, säger Anna Ross, projektledare på Jobba Grönt.
Att kampanjen lyckades få fler unga att välja en utbildning inom naturbruk ses som ett tydligt kvitto på att det går att skapa intresse för traditionella yrken med hjälp av modern kommunikation.
– Kampanjen är ett exempel på hur kreatörer och popkultur kan användas för att bygga intresse och nå unga i kanaler de använder varje dag. Vi utgick från en verklig, viral berättelse och byggde vidare på den för att skapa engagemang, säger Amanda Landfeldt, Sales Director på We Are Era.
Kampanjen har även uppmärksammats branschmässigt och nominerats i IAB:s MIXX Awards i kategorin Bästa Influencer Marketing-kampanj.







