1. USA skapar en dominoeffekt bland sociala plattformar
TikTok-förbudet i USA är inte helt avgjort men har redan påverkat många. Det sker stora massförflyttningar bland sociala plattformar pådrivet av USA på olika sätt. Många som sökt alternativ till TikTok har skapat konton på den kinesiska appen Red Note istället, som i dagsläget inte omfattas av ett stundande förbud och har exploderat i nedladdningar. Efter Elon Musks övertagande av Twitter (numera X) har många användare även sökt sig till alternativa plattformar.
Några exempel är Threads, Mastodon och BlueSky, där den sistnämnda också har upplevt snabb tillväxt. Den ökade populariteten spär på en trend där användare söker mer inkluderande och kontrollerade miljöer. Flera företag, som Netflix och Duolingo, har redan anslutit och säkrat sina konton på BlueSky. Förbered dig på att behöva skaffa nya sociala medier under 2025.
2. Forskare och experter är superkreatörer
En ny våg av kreatörer bestående av forskare, läkare och psykologer har vuxit fram som ledande röster på sociala medier. Exempel på detta är Andrew Huberman, som driver en av världens främsta podcasts inom hälsa, och exempelvis Sofia Bilbaos “Psykologtipset”. Dessa experter delar värdefull information om hälsa, ekonomi och konsumtion, vilket är särskilt betydelsefullt i en tid där desinformation ökar. Deras innehåll präglas av hög trovärdighet och skapar stort engagemang.
3. Minskad ensamhet med intressebaserade grupper
“Social wellness” handlar om att skapa och upprätthålla positiva och stödjande relationer för att främja bättre mental hälsa och välbefinnande, något som har fått ett ökat fokus bland många varumärken. Communitybaserade appar för specifika intressen bidrar till att skapa mindre, mer engagerade grupper, där människor även kan träffas i verkligheten, till exempel i en löparklubb. Den ökade populariteten för vänskapsträffar, aktivitetsklubbar och andra intressebaserade communitys kan också bero på ett växande intresse av att minska på ensamhetsepidemin. Allt fler annonsörer kommer att vilja bidra till minskad ensamhet.
4. Kreatörsbranschens behov av transparens
Transparens och certifieringar behövs inom kreatörsbranschen för att undvika strikta regleringar. Nederländerna införde exempelvis certifieringsmöjligheter för kreatörer i maj 2024. En EU-undersökning från 2024 visar att 97 procent av kreatörerna publicerade kommersiellt innehåll, men endast 20 procent märkte det som reklam. Danmarks svar på detta problem var ett nyligen infört krav från Konsumentombudsmannen på att allt influencerinnehåll ska märkas som reklam, något som har väckt debatt. Det väcker däremot frågan om vad som egentligen klassas som reklam och vem som kan räknas som influencer.
5. Navigera “erasure” från AI i marknadsföring
Generativ AI uppvisar ofta partiskhet i sin representation av stereotypa könsroller, HBTQIA+, mångfald och inkludering. Detta blir allt mer kritiskt i takt med att AI integreras i marknadsföring och innehållsskapande. Fenomenet där grupper
“försvinner” ur representation kallas “erasure” och är en utmaning som branschen måste adressera för att säkerställa inkluderande budskap.
Artikeln är skriven av Betiel Haile, Head of Creative Studio på We Are Era.