– Man lockar till spel på ett nytt sätt, det är problematiskt. Ännu mer när man blir uppmanad av någon man litar på eller har haft som idol, säger Allan Erdman på stödorganisationen Spelfriheten till SVT.
En gråzon som tillåter 13-åringar att spela om pengar
Twitch är en internationell plattform för livestreaming, främst inriktad på datorspel och e-sport, där användare kan följa och interagera med spelare i realtid. Åldersgränsen för att använda Twitch är 13 år, och plattformen domineras av unga män. Enligt Socialstyrelsen och oberoende forskning är denna grupp särskilt sårbar för att utveckla spelmissbruk, vilket gör marknadsföring av olicensierade nätcasinon extra problematisk. Framför allt när många av dessa illegala aktörer inte åldersreglerar spel om pengar. I praktiken kan en 13-åring spela om pengar på sitt favoritspel via dessa utländska, illegala casinosajter.
Spellagen gör det olagligt för olicensierade nätcasinon att göra reklam i Sverige. Även om påföljderna är tämligen stränga i form av förbud, böter eller polisanmälan så rör det sig enligt experter om en gråzon, eftersom marknadsföringen sker via en internationell plattform där annonsering och innehåll ofta faller utanför svenska myndigheters direkta kontroll. Dessutom är det svårt att fastställa vem som bär ansvaret—streamern, plattformen eller den spelaktör som sponsrar innehållet.
Den drastiska vändningen
Efter SVT:s granskning tog situationen en drastisk vändning. Andelen streamers som tidigare, det vill säga åtta av tio, marknadsförde illegala onlinecasinon har nu minskat till en av tio. Vissa influencers, eller streamers, som tidigare marknadsförde olicensierade casinon har helt slutat sända, medan enstaka fortsätter att marknadsföra dem på andra sajter. En större andel har övergått till att marknadsföra lagliga, svensklicenserade casinon.
Nytt fokus på svensklicenserade onlinecasinon och ansvarstagande
Efter den senaste utvecklingen på marknaden har intresset för ansvarsfull spelmarknadsföring ökat och sajter med lagliga, svensklicenserade casinon har blivit alltmer populära. Flera aktörer, däribland Hajper.com erbjuder ett brett utbud av casinospel, livecasino och betting under svensk licens, vilket bidrar till en säkrare och mer reglerad spelupplevelse för konsumenterna. Dessa förändringar speglar en bransch i omställning, där både operatörer och marknadsföringsstrategier anpassas till nya regelverk och konsumenternas ökade krav på trygghet.
Influencers och streamers flyktighet i fokus
Att SVT:s granskning har fått svenska Twitch-streamers att förflytta en stor del av reklamen från olicensierade till licensierade, ansvarsfulla aktörer är positivt. Samtidigt kvarstår frågan om influencers flyktighet: Är detta en tillfällig kappvändning, en långsiktig och hållbar förändring eller enbart en reaktion på offentlig kritik?