Influencer Marketing har blivit en viktig del av många företags strategier när det gäller att nå ut till sin målgrupp. Med en gigantisk mängd av influencers på olika sociala plattformar så är det dock avgörande att man genomför en noggrann koll för att säkerställa en effektiv och trovärdig kampanj. Anlitar du en byrå för era samarbeten kan du förlita dig på att det har koll på dessa bitar men hanterar ni era samarbeten internt så kan denna lista vara en bra grund.
Så kan du säkerställa kvalitén på influencers:
1. Vad säger statistiken?
Att välja rätt influencer är avgörande för att få en hög avkastning på din investering. En av de viktigaste faktorerna att ha koll på är influencerns statistik. Hur många följare har de? Vilken typ av engagemang genererar de? För att hjälpa dig med detta kan du använda verktyg som Social Blade, som ger dig tillförlitlig insikt i influencerns tillväxt och engagemang över tid.
Social Blade är ett användbart verktyg som spårar statistik för användare på plattformar som YouTube, Twitch, Instagram och Twitter. Det ger dig möjlighet att se om influencern har en naturlig tillväxt av följare eller om de har köpt följare. En brant tillväxtkurva kan vara ett tecken på inköpta följare, medan en gradvis och ökande tillväxt indikerar äkta engagemang och följare. Be också influencern om relevant statistik från statistikverktygen för aktuell plattform och kanal. Givetvis bör du också göra en egen koll hur profilen har arbetat med andra varumärken tidigare – svaret finns ofta i influncersn feed.
2. Lär dig mer om profilen – ställ relevanta frågor!
När du har hittat en influencer som verkar passa din strategi är det viktigt att ställa rätt frågor. Svaren bör överensstämma med dina mål och målgrupp. Fråga influencern om att få ta del av deras statistik, inklusive tidigare samarbeten. Säkerställa att influencern har koll på lagar och regler kring sponsrade inlägg. Läs mer om lagar och regler här.
Det är inte ovanligt att influencers inte har en helt korrekt uppfattning om sitt eget värde eller i andra fall tar ut för höga priser i förhållande till vad du kan förvänta dig att få tillbaka. När du diskuterar pris, se till att beräkna hur många sålda produkter, nedladdningar eller leads du behöver för att rättfärdiga din investering. Om din huvudmål är konvertering, se till att prissättningen är realistisk och kommer att generera det avkastning du söker.
3. Konstiga namn på följare – en varningsklocka!
Ett annat sätt att kontrollera influencerns följares autenticitet är att granska namnen på deras följare. Om följarnas namn består av osammanhängande bokstäver eller innehåller ovanligt många siffror kan detta vara en indikation på att följarna är falska eller köpta. Om en stor del av influencerns följare verkar vara utländska, bör du undersöka om det finns en rimlig förklaring till det. Om det inte finns någon koppling till utlandet kan det vara en indikation på att följarna är köpta från utländska ”trollfabriker”.
4. Hänger engagemang och antal följare ihop?
En annan viktig aspekt att beakta är om influencerns följare engagerar sig med deras innehåll. Om influencern har köpt likes eller följare kan det förekomma att vissa inlägg har fler likes än visningar, vilket är en tydlig indikation på ett engagemang som inte är äkta. Äkta följare bör också engagera sig genom kommentarer och interaktion med influencerns innehåll. Om antalet följare är högt, men det finns få eller inga kommentarer, kan det vara en varningssignal för att följarna inte är engagerade på ett meningsfullt sätt.