Om Tim Lindqvist
Instagram:
ArgaSkanskaMan
Antal följare: 50K
Youtube:
Tim & Danny
Antal prenumeranter: 36,5K
ArgaSkånskaMän
Antal prenumeranter: 81.5K
Skånska Dubbningar
Antal prenumeranter: 68,1K
Samtliga kanaler drivs ihop med Danny Pedersen.
Ålder: 33
Bor: Nacka
Gör: Driver flera Youtube-kanaler och en webshop tillsammans med sin vän Danny Pedersen. Gör podcasten Män i Grupp tillsammans med ytterligare tre vänner.
Med en lojal publik på Youtube och Instagram är samarbeten en naturlig del av verksamheten – men Tim är noga med vilka han arbetar med.
– Vi har samarbeten kanske en gång var eller varannan månad, berättar han.
Huvudkanalen för dessa samarbeten är Youtube, där de skapar engagerande och underhållande innehåll. Instagram fungerar som en kompletterande plattform, men det är framför allt i videorna som deras samarbeten får liv.
För Tim och Danny är det avgörande att ett samarbete känns genuint. När det finns en naturlig koppling mellan varumärket och innehållet blir det som bäst – både för dem och för deras följare.
– Ett av våra mest lyckade samarbeten var med Fitness24Seven, där vi på 100 dagar skulle lära oss att åka skidor och klara av Vasaloppet. Där fanns en rak och tydlig koppling mellan innehållet och annonsören, säger Tim.
Förtroende och frihet – nyckeln till ett bra samarbete
Att skapa engagerande och trovärdiga samarbeten handlar om mer än att bara få in en produkt i en video. För Tim är det viktigt att annonsören förstår vilken jargong och ton de använder i sina kanaler.
– Vi måste tidigt synka förväntningar för att undvika missförstånd. Det är också viktigt att en annonsör litar på oss och vet att vi vill göra ett bra jobb. Ett dåligt samarbete uppstår när en annonsör tror att vi skulle vilja göra något halvdant, förklarar han.
Tillit är en nyckelfaktor. Det måste finnas en matchning mellan varumärket och det innehåll som Tim och Danny vanligtvis gör.
Alla samarbeten är dock inte bra samarbeten. Tim berättar att de har tackat nej till en del tveksamma erbjudanden genom åren.
– För länge sedan fick vi ett erbjudande där vi skulle köpa en produkt till 7 – 8 procent rabatt och sedan göra dedikerade Youtube-videor och inlägg. Det var ett uppenbart skambud, säger han.
De är också noggranna med vilka typer av företag de samarbetar med. Nikotin, betting och politik är tre områden de medvetet har valt bort.
– Vi vill inte uppmuntra till något skadligt. Och när det gäller politik vill vi att våra kanaler ska vara en plats dit man kan komma för att bara skratta och glömma vardagen en stund, säger han.
Tim föredrar att arbeta med varumärken över längre tid.
– Det bästa samarbetet löper över lång tid. Då är det en riktigt bra matchning, säger han.
Att bygga relationer med varumärken som tror på dem och ger dem kreativ frihet är en av de viktigaste faktorerna i deras val av samarbetspartners.