Influencer marketing-branschen växer snabbt och branschen efterfrågar struktur och standardisering. Som influencer eller kreatör är man både mediekanal och innehållsskapare, som även driver en affärsverksamhet. Det ställer höga krav på kunskap och seriositet.
Nu lanserar Influens.se en kvalitetsmärkning för influencer marketing genom en certifiering som alla som identifierar sig som influencer eller kreatör bjuds in till. Influens Certifiering är skapad utifrån influencers förutsättningar och perspektiv, och sker genom ett digitalt test som är helt kostnadsfritt.
“Genom att införa en kvalitetsmärkning för influencers och kreatörer bidrar certifieringen till seriositet, höjd yrkeskunskap och standard som förhoppningsvis kommer skapa värde för alla inom influencer marketing-branschen,” säger Bianca Rior, Marketing Manager på Influens.se och ansvarig för Influens Certifiering.
Själva testet tar ca. 30-45 minuter att genomföra och består av sex områden som en influencer behöver ha god kunskap inom:
- Branschen
- Reklammärkning
- Upphovsrätt
- Ekonomi
- Förmånsbeskattning
- Etik
För att bli en certifierad influencer behöver man göra ett digitalt test och få minst 80% korrekta svar samt bidra med relevanta reflektioner. Gör testet här.
“De som klarar testet kommer att få ett diplom samt en symbol som visar att man är certifierad,” säger Bianca Rior.