Bild: Perfect Day Media / www.perfectdaymedia.se
Sveriges första poddföretag, PDM, blev 2021 en del av Pophouse när Björn Ulvaeus och EQT-grundaren Conni Jonssons förvärvade bolaget från dess grundare. Hannah Widell och Amanda Schulman, som drivit företaget i över 10 år och varit pionjärer inom poddvärlden, står nu redo att överlåta stafettpinnen till Karolina Sandberg och Tove Barkestad.
Hannah Widell kommer vid årsskiftet att avstå det operativa ansvaret till Karolina Sandberg, Head of Sales and Business Development och Tove Barkestad, Chief Financial Officer. Samtidigt kommer Amanda Schulman, grundare och kreativ chef, att lämna det operativa arbetet men fortsätta som strategisk rådgivare för PDM. De kommer även att engagera sig i The Pophouse Creative Board och fortsätta sin poddverksamhet i Fredagspodden.
Per Sundin, koncernchef på Pophouse, delar entusiasm över den pågående utvecklingen via Perfect Day Medias hemsida: ”Jag ser fram emot att få mer tillgång till Hannah och Amanda i våra övriga, globala satsningar. Det känns stabilt och tryggt att Karolina och Tove tar över. Bolaget visar sin högsta omsättning någonsin i år, och det är imponerande hur Hannah har lotsat Perfect Day Media genom de utmaningar som medie- och kommunikationsbranschen har stött på de senaste två åren.”
Hannah Widell reflekterar över det gångna året och säger: ”Vi har under de senaste två åren tillsammans med Pophouse tagit Perfect Day Media till en ny nivå. Vi är nu ett kreativt och framgångsrikt poddhus med Sveriges största poddar, har en utökad affärsmodell och fantastiska medarbetare.”
Karolina Sandberg och Tove Barkestad, som har varit en del av PDM sedan 2018 i ledande befattningar, delar nu på ledarskapet. Karolina Sandberg blir Co-Head of PDM samt Director of Sales & Operations, medan Tove Barkestad blir Co-Head of PDM och behåller sin befintliga titel som Chief Financial Officer.
Karolina Sandberg och Tove Barkestad ser med entusiasm fram emot att fortsätta bygga på Perfect Day Medias framgångar. ”Det känns stort och fint att få deras, och Pophouse, förtroende att fortsätta bygga vidare på det Perfect Day Media är idag. Tillsammans med branschens bästa poddprofiler ska vi fortsätta skapa innehåll och underhållning med ett högt kommersiellt och känslomässigt värde,” berättar de.
Den nya ledningen planerar att bevara och förstärka Perfect Day Medias ställning som en ledande aktör inom poddvärlden och att fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll för en bred publik.