Michaela Qvist är grundare och VD på MQ Agency. Bolaget startades 2020.
– Sedan dess har jag byggt upp en stark agentur med en otroligt stark portfölj som består av landets mest framgångsrika influencers inom flera olika segment, berättar hon.
Hon menar att det under de senaste åren blivit ännu viktigare att bygga sitt personliga varumärket och ta sin personliga digitala närvaro till nästa nivå.
– Det digitala landskapet har alltid varit en otroligt rörlig marknad. Man ser allt fler influencers som startar egna varumärken eller förvandlar sin digitala närvaro till en helt fysisk produkt.
På MQ Agency arbetar Michaela Qvist och hennes gäng som agenter till sina profiler där deras primära fokus är just profilerna och att utveckla deras personliga varumärke genom individuella strategier.
– Vi bygger personliga relationer med både profilen och våra kunder som väljer att lägga förtroende och budget i våra strategier som med åren gjort att vi tillsammans byggt de mest framgångsrika influencers på svenska marknaden.
När hon blickar framåt är hon övertygad om att en trend vi kommer att se mer av är AI.
– Artificiell intelligens kommer att förändra framtiden för influencer marketing och ge varumärken och agenturer nya verktyg och insikter för att förbättra sina kampanjer och nå större engagemang. Jag tror även att hållbarhet kommer att bli ännu viktigare i varumärkens strategier men också i influencerns kommunikation 2025. Vi har redan sett hur varumärken söker sig till profiler som förstår vikten om hållbarhet och mångfald. Ett fint exempel är varumärket Patagonia som samarbetat med miljömedvetna influencers för att lyfta fram sitt eget engagemang i miljöfrågor.
För att lyckas bygga långsiktiga samarbeten mellan varumärken och influencers behöver man tillsammans bygga den kreativa briefen och låta profilen vara med i processen, enligt Michaela.
– Det finns ingen som känner sina följare bättre än profilen och att lägga tid på kreativitet tidigt i processen skapar en otrolig förutsättning för ett framgångsrikt samarbete tillsammans.
MQ Agency tog 2021 fram en funktionsdryck med varumärket Lohilo och deras profil Antonija Mandir, något som blev en succé och resulterade i ett tömt lager efter lansering.
– Det tog drygt ett halvår att gå från idé och koncept, till testning, produktutveckling och sedan till slutproduktionen av marknadsföringskampanjerna, berättar Michaela.
Lanseringen ägde rum i slutet av april och den färdiga drycken döptes till ”Sun Kissed”.
– Inom ett par veckor jobbade vi på ytterligare en dryck tillsammans som även den blev en storsäljare. MQ agency tillsammans med Antonija Mandir blev inbjudna att vara med på hela processen av framtagandet vilket är ett kvitto på hur viktigt det är att ha med profilen från start.
– Ett annat case vi är otroligt stolta över är tillsammans med Camilla Hamid där vi varit med och satt strategi för hur hon vill ta sin digitala närvaro till en fysisk produkt. Det ledde till att vi tillsammans 2023 öppnade upp den första enheten av Sweets By Camilla i Stockholm som idag vuxit till 3 enheter på ett år.