Som VD för Proad Sweden ansvarar Magnus Noord för att sätta de övergripande strategierna för hur de som bolag ska arbeta framåt, hans fokus ligger på att säkerställa att de ligger i framkant inom influencer marketing och målgruppsstyrd annonsering.
– Det innebär att jag leder vår utveckling och ser till att vi anpassar oss till nya trender och möjligheter samtidigt som vi bygger långsiktiga och trovärdiga samarbeten mellan varumärken och influencers.
Han har under det senaste året sett ett ökat fokus på autenticitet och långsiktiga relationer.
– Influencers blir inte längre bara sedda som annonskanaler utan som partners för varumärken. Dessutom ser vi att vi idag gör betydligt fler och större samarbeten.
På Proad Sweden arbetar man med ett utvalt nätverk av större kreatörer, något som ger dem möjlighet att skapa djupgående och meningsfulla samarbeten.
– Särskilt stolta är vi över vår trovärdighet och vårt fokus på rätt målgrupp, vilket innebär att vi är noggranna med att matcha kreatörer och varumärken på ett sätt som ger ömsesidig framgång. Genom att fokusera på större och långsiktiga samarbeten, snarare än kortsiktiga kampanjer, kan vi leverera hållbara resultat.
För 2024/2025 förväntar sig Magnus en ökad efterfrågan på långsiktiga samarbeten och ambassadörskap där varumärken och kreatörer bygger en gemensam berättelse över tid. Vidare tror han att videoformatet på plattformar som TikTok och YouTube kommer att fortsätta växa i betydelse.
– Autenticitet och hållbarhet blir allt viktigare, där influencers som kan kommunicera dessa värden kommer att vara särskilt eftertraktade.
De samarbeten och kampanjer som är mest framgångsrika nu, enligt Magnus, är de som bygger på långsiktiga relationer mellan varumärken och influencers.
– Ambassadörskap där kreatörerna verkligen kan stå bakom och använda produkten långsiktigt skapar en djupare koppling till deras följare. Dessutom är kreativa, autentiska innehållsserier som engagerar och utbildar publiken mer framgångsrika än traditionella reklamkampanjer.
Ett samarbete som Proad Sweden är lite extra stolta över är det långsiktiga ambassadörskapet mellan Camilla Hamid och Arla Ko som påbörjades i april 2023.
– Genom regelbundna inlägg på Camillas Instagram-konto där hon använder Arla Kos produkter, har vi skapat en naturlig och trovärdig koppling mellan influencern och varumärket. Detta varumärkesbyggande samarbete fungerar så väl eftersom Camilla redan innan samarbetet använde Arla Kos produkter, vilket gjorde att det kändes genuint och trovärdigt.