– I tider av oro är det kanske särskilt attraktivt att vända sig inåt och försöka göra vardagen trygg och vacker, säger Emanuel Karlsten, ordförande för Medieakademin.
Facebook domineras av företag
På Facebook är det företagen som styr flödena. Bland de hundra största aktörerna finns endast en kvinna, men hon är samtidigt en av plattformens giganter: matkreatören Madeleine ”Madame Edith” Sandahl. Efter henne följer HV71 och P4 Jönköping, vilket speglar de mest framträdande kategorierna på Facebook: mat, media och sport.
Ett annat fenomen på Facebook är lokala ICA-butiker som aktivt arbetar med tävlingar och engagemangsdrivande inlägg. Genom att använda kommentarsfälten som en bokningsordning för upphämtning i butik skapar de ett hyperlokalt och lönsamt engagemang.
– Det här är den kanske smartaste användningen av Facebook, det är hyperlokalt, superengagerande, relevant för målgruppen – och inte minst lönsamt för företagen, säger Karlsten.
Instagram lyfter personliga berättelser
På Instagram är det inredning som dominerar, men plattformen ger också utrymme för personliga berättelser. Den största aktören är Annika Gaardsdal, som 2017 drabbades av en hjärnblödning och nu delar sin resa tillbaka till livet. Strax efter följer Lisa Maria Jönsson, en inflyttad Jönköpingsbo som engagerar sin följarbas genom sin vardag som ”självstående” mamma.
Andra populära profiler inkluderar sjukhusmusikanterna Trapptoner, legomastern David och Gurkis, som började sin karriär på YouTube som barn men nu har vuxit upp och fortsatt engagera sin publik.
Humor och dofter på TikTok
TikTok domineras av humor, med Värnamobon Kevin Bang i topp, följt av Simon Thunberg. Trots att plattformen i huvudsak är en arena för individuella kreatörer, sticker ett företag ut: parfymmärket ESSNCE. De intar tredjeplatsen och är det mest inflytelserika privata företaget på sociala medier, näst efter ICA:s samlade butiker.
Andlighet och sport på YouTube
På YouTube är sport den dominerande kategorin, men en ovanligt stor andel konton inom andlighet sticker ut. Frikyrkoförsamlingar har en stark närvaro och lockar en bred publik. Bland de mest inflytelserika profilerna finns, utöver de tidigare nämnda, Parimah Attarian, som delar sin vardag som blind och inspirerar tusentals följare.
En trygg plats i en osäker värld
Att inredning och trädgård är så populära i Jönköping visar på ett behov av stabilitet och skönhet i tider av förändring. Oavsett plattform så speglar sociala medier i regionen en kombination av trygghetsskapande intressen, hyperlokala företagsstrategier och personliga berättelser som engagerar och inspirerar.