Epidemic Sound grundat 2009, är den marknadsledande plattformen för ljudspår med HK i Stockholm. Företaget har demokratiserat tillgången till musik för innehållsskapare. Dess innovativa digitala rättighetsmodell öppnar upp för innehållsskapare – allt från YouTubers till småföretag till världens största varumärken – att använda musik utan begränsningar.
Epidemic Sound, den marknadsledande plattformen för ljudspår för innehållsskapare, har sammanfattat några av sina användarorienterade produktuppdateringar från 2023 hittills. Dessa uppdateringar har alla syftat till att göra processen med att skapa ljudspår till innehåll och videor så snabb och effektiv som möjligt.
Under våren 2023 introducerade Epidemic Sound det datadrivna musiksöksverktyget ”Topics” som en del av en bredare uppdatering som skapade den mest kraftfulla sökupplevelsen hittills för innehållsskapare. Företaget har fortsatt att bygga på detta genom att förbättra användarupplevelsen genom att ge skapare möjlighet att direkt se om de tidigare har laddat ner eller spelat en låt, vilket hjälper dem på deras resa att hitta det perfekta ljudspåret för sin nästa produktion.
Över 5000 nya låtar och 25 nya spellistor
Förutom 5 000 nya låtar som passar perfekt för videoinnehåll har företaget även publicerat 35 nya spellistor baserade på användarundersökningar. Dessa undersökningar visade att innehållsskapare ofta associerar musiksökens noggrannhet med känslor. De tänker på hur deras innehåll känns och använder det som grund för sina sökningar. De nya spellistorna, skapade av ett expertteam för musikkurering internt, inkluderar spellistor som ”Glad Akustisk”, ”Barbiecore”, ”Surf Psykedelia” och ”Fiesta Reggaeton”, med mera.
Enklare för innehållsskapare att hitta låtar från sina favoritartister
Artistprofiler har också lagts till Epidemic Sounds app. Detta är den första av flera uppdateringar som gör det enklare för innehållsskapare att hitta låtar från sina favoritartister, följa nya utgivningar och upptäcka offentliga spellistor de är med i. Skapare kan också använda appen för att säkra sina plattformar och lägga till dem direkt från appen. Appen finns nu tillgänglig på tyska, spanska och franska, förutom engelska.
En annan viktig del har varit att optimera Epidemic Sounds webbplats för att möta behoven hos globala innehållsskapare. I marknader som Italien, Portugal, Brasilien, Mexiko, Spanien, Frankrike och Tyskland kan skapare nu bläddra och använda Epidemic Sounds spelare på sitt lokala språk, betala med sin lokala valuta och använda lokala betalningslösningar.
AI-drivna matchverktyget ”Soundmatch”
Dessa stegvisa uppdateringar kompletterar lanseringen av nästa generations ljudspårningsprodukter för innehållsskapare, såsom det AI-drivna rekommenderingsverktyget ”Soundmatch” och funktionen för audiovisuell förhandsgranskning, ”Sync to Video”.
För mer information om några av Epidemic Sounds produktuppdateringar och fulla utbud av låtar och ljud, besök deras hemsida.
Läs mer om tech och influencer marketing här.