Vad har hänt under året?
Tiktok fortsätter att skapa trender där vi har lärt oss att män mer än ofta dagdrömmer om Rommarriket, Sofia Riches seglade upp och blev årets IT-girl när vi fick följa hennes bröllop live på sociala medier och hela världen fick Barbie-feber. Vi har sett kraften av influencers när Taylor Swift börjar dejta NFL-spelaren Travis Kalce och helt plötsligt är fotbollsarenor runt USA fyllda med Swifties.
Vad har hänt hos oss på Cure Media?
Vi har välkomnat flera nya kunder, nya anställda och skapat mer kreativa och impaktfulla kampanjer än någonsin tidigare.
Tillsammans med Nepa har vi tagit fram ”Full Audience Framework”, ett nytt sätt att mäta influencer marketing. Vi har gått bortom traditionella metoder som direktlänkar och rabattkoder för att fånga det totala värdet av influencer marketing. Att endast mäta det sista klicket visar bara 20% av den totala effekten av influencer marketing, och hela 80% av effekten går då till spillo. Med vår nya mätmetod kan vi nu visa på influencer marketings verkliga kraft och dess roll i mediemixen. Det här är inte bara en seger för oss på Cure Media, utan för hela branschen. Vi hjälper våra kunder att se influencer marketing inte bara som en kanal för direktförsäljning, utan som en central del i att bygga och stärka varumärken och preferens.
Vi har även tilldelats ett globalt pris för vår techplattform och vi fortsätter ständigt integrera nya AI-funktioner. Vår AI-robot är som en digital vakt som övervakar negativa kommentarer så varumärken snabbt kan agera. När det gäller att välja influencers, är vår AI som en matchmaker som hittar den perfekta influencern baserat på parametrar som kategori, varumärke och önskat antal impressions. Vi kommer även släppa flera AI-funktioner nästa år så håll utkik.
Så, när vi nu seglar in i 2024, gör vi det med en känsla av stolthet och förväntan. Vi har visat att influencer marketing är mer än bara snygga bilder och klick – det är en sofistikerad, mångfacetterad och kraftfull marknadsföringskanal.
Tack för ett fantastiskt 2023. Nu laddar vi om och ser fram emot ännu ett år av innovation och framgång inom influencer marketing. Och glöm inte, om ni vill koppla av under ledigheten med en podcast eller lära er mer så finns alltid vår podcast Influencer Marketing Talks.
Gott Nytt År från oss alla på Cure Media!