När Rusta hade kampanj på en Dyson-fön som blivit hyllad av influencers, Dyson dupe, lät inte hysterin vänta på sig. Köerna ringlade sig långa redan innan öppning, en del hade slut på produkten innan butiken ens öppnat och flera vittnar om tjafs i köer och hotfullhet inne i butikerna – allt för att få tag i ett exemplar av produkten.
Några som följde händelserna var Tobias, 24 år, och Frans, 23 år, som en kväll tog en öl tillsammans i Köpenhamn där de båda bor och studerar.
– Vi pratade om hur grymt det vore att resa till Asien tillsammans och började, halvt på skämt, prata om olika affärsidéer vi skulle kunna testa ihop. Vi insåg hur stor trenden med Dyson dupes hade blivit på den svenska marknaden. Det ena ledde till det andra och plötsligt var vi i gång, berättar Frans.
De insåg snabbt potentialen och skapade sitt eget varumärke Airshaper. Produkten de säljer är en 5-i-1 multistyler som kan föna, locka, räta ut och skapa volym med ett enda verktyg som är framtaget för att leverera salongskvalitet hemma till ett betydligt bättre pris än Dyson.
Redan från start använde de uteslutande influencer marketing för att nå ut till köparna. Tobias hade sedan tidigare erfarenhet av influencer marketing och att det fungerar annorlunda än traditionell marknadsföring.
– Influencers ger produkten trovärdighet samtidigt som det blir enklare att skapa en genuin koppling till varumärket. Dessutom når vi vår målgrupp mer precist och effektivt, säger han.
När influencern Hanna Honore, som har 65 000 följare på Instagram och 70 000 på TikTok lade ut videos om Airshaper Multistyler på båda plattformarna kom de upp i sammanlagt 175 000 visningar.
– Vi sålde slut på lagret på 24 timmar och ännu fler produkter har förbokats trots att hon inte publicerat mer innehåll. Vi var tvungna att pausa samarbetet för att hinna beställa hem fler enheter, de var ju slut, berättar Frans.
När lagret är påfyllt räknar de med att dubbla försäljningen, då kommer de även att publicera fler videos i samarbete med Nanna Honore.
Hinner ni med detta i den takt det sker?
– Det har varit intensivt! Vi har inte riktigt haft kapacitet att växa i den takt vi skulle vilja eftersom efterfrågan fullkomligen exploderade. Influencer marketing kan skapa enorma säljtoppar på kort tid, vilket gör det svårt att planera lagret. Nu har vi dock fått en stabil inkomst och börjar få mer kontroll över tillväxten, säger Tobias.
Asienresan ser ut att bli verklighet inom en mycket snar framtid. Utöver det har killarna större planer – de vill skaffa ett kontor, öppna pop-ups, utöka sortimentet och växa varumärket på lång sikt.
– Vi drömmer långsiktigt om att Airshaper antingen utvecklas till något ännu större eller skapar nya affärsmöjligheter för oss om vi en dag bestämmer oss för att sälja det, säger Frans.
– Framtiden ser ljus ut, vi är supertaggade! avslutar Tobias.