Snapchat har blivit en attraktiv plattform för kreatörer att bygga varumärken och skapa innehåll tack vare dess användarvänliga gränssnitt och starka publikengagemang. Plattformens lockelse för annonsörer förstärks nu ytterligare genom lanseringen av ett nytt Monetization-program i februari, som möjliggör intäkter från både Stories och Spotlight.
Det nya programmet innebär att kreatörer, förutom att tjäna pengar via Stories, nu även kan generera intäkter från Spotlight-innehåll. Emily McDonnell, Head of Creator Partnerships UK & Nordics, säger: ”Vi ser fram emot att vårt nya Monetization-program ska inspirera kreatörer att fortsätta skapa engagerande innehåll och samtidigt tjäna pengar på sitt arbete.”
För att kvalificera sig till programmet krävs att kreatörer uppfyller specifika kriterier, bland annat minst 50 000 följare, 25 publiceringar i månaden och 10 miljoner visningar på Stories eller en miljon visningar på Spotlight.
Spotlight, som hittas via play-knappen på Snapchats startskärm, erbjuder ett flöde där användare kan upptäcka nya kreatörer och trender, kommentera, gilla och dela innehåll.
Klara Elvgren kommenterar: ”Jag har precis börjat med Snapchat och älskar hur jag kan dela min vardag helt ofiltrerat.”
Mer information om Snapchats Monetization-program finns via deras officiella kanaler.







