Det internationella företaget Paulig arbetar med smakupplevelser och hållbarhet och har en stark närvaro på marknaden.
Vera Ebbesson Dehlin, som arbetar som Digital Activation Manager, har en viktig roll i hur influencer marketing används för att nå ut och engagera konsumenter.
– Budgetarna för influencer marketing ökar. Det har blivit en naturlig del av mediemixen, inte bara ett tillägg. Vi ser att det behövs för att nå fram med budskap och engagera målgruppen, säger Vera.
En av de viktigaste trenderna hon ser är att arbeta mer långsiktigt med profiler för att bygga upp trovärdighet och skapa genuina samarbeten.
– Vi vill gärna jobba mer långsiktigt och bygga upp ambassadörskap. Det skapar trovärdighet och gör innehållet mer genuint. Med längre samarbeten kan vi skapa innehåll som folk faktiskt vill ta del av, inte bara se som betalda samarbeten. Återkommande samarbeten gör dessutom att målgruppen både uppmärksammar och minns kampanjen, på samma sätt som långsiktig kommunikation i andra medier, förklarar hon.
En annan förändring handlar om hur innehåll anpassas för olika plattformar. Vera ser ett tydligt skifte i vikten av att skapa material som passar varje kanals specifika användarbeteenden.
– Tidigare kanske man tog fram ett och samma material och publicerade det i alla kanaler. Men det funkar inte längre. Vi måste alltid utgå från plattformen och användarnas beteenden för att nå ut och skapa engagemang, säger hon.
Trots förändringarna som sker i branschen, är Vera inte ute efter stora omställningar från influencerbranschen i sig. Hon framhåller vikten av ett välfungerande samarbete med företagets byrå.
– Vi fortsätter att jobba nära vår byrå och utveckla ett arbetssätt och ramverk som hjälper oss att skapa relevanta och engagerande samarbeten. Målet är att stärka varumärket och skapa preferens för våra produkter.