
UGC (User-Generated Content) profiler är mindre kreatörer på sociala medier som skapar engagerande innehåll som känns äkta och personligt för målgruppen. Till skillnad från traditionella influencers fokuserar UGC-profiler på att producera högkvalitativt innehåll som varumärken kan använda i sina egna kanaler och betalda kampanjer.
“På United Influencers ser vi en växande efterfrågan på UGC eftersom det ger företag möjlighet att snabbt och kostnadseffektivt skapa relevant och inspirerande content. Att arbeta med UGC-profiler gör det möjligt för varumärken att stärka sin digitala närvaro, öka sin varumärkeskännedom och driva konvertering på ett mer organiskt sätt. Att inkludera UGC-profiler i sin mediemix är ett fantastiskt sätt att stärka engagemanget med målgruppen, samtidigt som det är ett kraftfullt verktyg att öka varumärkets trovärdighet på ett naturligt sätt”, förklarar Frida Nordqvist, Senior Commercial Lead på United Influencers.
FEM FÖRDELAR MED UGC
1. Det är en effektiv strategi för att snabbt positionera varumärket och skapa autentiskt, engagerande innehåll som bygger förtroende hos nya målgrupper.
2. Möjliggör snabb marknadstestning, optimering av kampanjer och identifiering av de mest effektiva budskapen på ett kostnadseffektivt sätt.
3. Ett flexibelt alternativ som passar företag i alla storlekar, då UGC kan anpassas för både stora och små kampanjer, beroende på behov och budget.
4. UGC-innehåll har en organisk känsla som ofta presterar bättre än traditionell reklam.
5. Profilerna är även bra för att nå en yngre publik genom samarbeten med up-and-coming influencers med mindre, men engagerade följarskaror.
HUR KAN FÖRETAG NYTTJA UGC?
På United Influencers är deras mission att koppla samman varumärken med rätt personer – influencers som genuint speglar deras värderingar, vision och målgrupp. Med en expertis inom influencer-marknadsföring har de bistått en rad företag genom att hitta relevanta profiler som skapar autentiskt innehåll som engagerar och bygger förtroende. Här presenteras två inspirerande case som visar på hur UGC-arbete kan ge fantastiska möjligheter för varumärken.
Ett exempel är samarbetet mellan United Influencers och Rabble, som har pågått under mer än ett år. Målet med samarbetet har varit att hitta nordiska UGC-profiler som skapar autentiskt innehåll för Rabbles betalda annonser. Med fokus på att öka varumärkeskännedomen för Rabbles kunder, har United Influencers noggrant valt ut profiler som passar företagets målgrupp. Genom att säkerställa att profilerna får rätt information för att skapa inspirerande och engagerande innehåll, har detta samarbete stärkt varumärkeskännedomen och skapat trovärdiga och användargenererade annonser för Rabbles kunder.
Ett annat exempel är hur United Influencers har stöttat Eurosko att hitta UGC-profiler i Norge för att skapa engagerande innehåll, särskilt med fokus på microprofiler för att nå olika målgrupper. Samarbetet har syftat till att öka Eurosko och deras skokollektioners varumärkeskännedom genom att använda användargenererat innehåll på sociala medier. Genom att arbeta med influencers som passar Eurosko’s vision har varumärket inte bara förstärkt sin närvaro på sociala medier, utan också ökat engagemanget hos sina kunder.
Att koppla varumärken till rätt influencers och UGC-profiler har gjort att United Influencers har visat på kraften i trovärdigt innehåll och den stora potentialen för varumärken att nå sina målgrupper på ett genuint och effektivt sätt.
OM UNITED INFLUENCERS
United Influencers är en influencer marketing-byrå som bistår varumärken att kommunicera sina budskap på ett autentiskt sätt genom skräddarsydda strategier över olika plattformar. Sedan 2015 har byrån kopplat samman varumärken världen över med rätt influencers för att bygga förtroende, driva engagemang och nå sina målgrupper. Från planering till genomförande säkerställer United Influencers sömlösa kampanjer som positionerar varumärken som trovärdiga aktörer inom sin bransch.
För mer information, vänligen kontakta:
Jakob Wigselius, CEO Scandinavia, United Influencers // ELLE Norway
+46 706 50 79 94
[email protected]
Vasagatan 52
SE-111 20 Stockholm. Sweden