– Genom att samarbeta med influencers kan vi sprida vår kunskap på ett mer personligt plan och skapa meningsfulla konversationer med befintliga och potentiella kunder, säger Emelie Fransson.
Med hjälp av influencer marketing har de lyckats personifiera varumärket ytterligare och kan tala till en specifik målgrupp med ett visst intresse.
– Vi kan också skapa igenkänning genom att jobba med profiler som är duktiga på att kommunicera & få fram budskapet. På så vis kan vi upplevas mer relevanta och kan genom det också skapa räckvidd och engagera mer, berättar hon.
Vilka mål de sätter upp för sina influencer marketing-kampanjer varierar beroende på aktivering och profil. Efter varje kampanj följer de noga upp och mäter framgång genom att följa upp räckvidd, engagemang, saves och klick. För att hitta rätt influencers för sitt varumärke söker de efter personer som delar deras värderingar.
– Det är det vi letar efter, de ska även ha en publik som överlappar med vår målgrupp alternativt med en målgrupp som vi vill prata med. Vi tittar även på deras engagemangsnivå, tidigare samarbeten och hur väl deras innehåll passar vårt varumärke. Att profilens varumärke ska matcha med vårt värderar vi högt! Det är självklart också väldigt bra att profilens följare är engagerade och intresserade av ämnet vi vill lyfta.
Hon bedömer att deras största utmaningar i arbetet med influencer marketing är att hitta rätt profil som är en match på alla punkter och samtidigt kan leverera innehåll av hög kvalité.
– Vi har dock lyckats identifiera flertalet profiler som är klockrena för oss, säger hon stolt och tillägger:
– En annan utmaning generellt inom Influencer marketing är ju att vissa effekter av en kampanj kan vara svåra att mäta. Vi har hittat några relativt sofistikerade metoder för det just nu och kommer så klart sträva efter att hitta ännu mer precisa metoder framöver.
På frågan om hur Apoteket AB säkerställer att influencers levererar autentiskt innehåll som passar varumärket berättar Emelie Fransson att steg ett är att välja profiler som redan organiskt skapar innehåll som matchar varumärket.
– När aktiveringen ska äga rum får profilerna tydlig information om det finns riktlinjer man behöver förhålla sig till så att budskapet är i linje med våra tankar. Men vi har en öppen kommunikation och uppmuntrar dem att vara kreativa och uttrycka sin egen personlighet, det är då det blir som bäst.
Hon har inte erfarit att influencers inte följer kampanjens riktlinjer eller målsättningar och berättar med ett leende på läpparna:
– Här är vi lyckligt lottade. Vi har faktiskt inte haft något problem med detta – kanske för att vi redan innan har en fin kommunikation där vad som förväntas av kampanjen och profilen är tydligt. Men om innehållet inte skulle matcha vad som är avtalat för kampanjen blir första steget att göra om innehållet. Utöver detta har byrån vi jobbar med avtal som reglerar eventuella avtalsbrott med tydligt spelade påföljder som skyddar oss vid eventuell tvist.
När hon blickar framåt i utvecklingen av influencer marketing tror hon att det fortfarande kommer vara en viktig del, men berättar att Apoteket AB också vill börja väva in sitt community mer i marknadsföringen genom community marketing.
– Redan nu i december kommer vi att ha ett event med profilen Ida Pilups där vi bjuder in våra följare från sociala kanaler att delta, i stället för att bjuda in andra influencers. På så sätt tror vi att vi kan fortsätta vara relaterbara och nära vår målgrupp.
Emelie Fransson tror att just community marketing, i kombination med influencer marketing, är nästa stora trend.
– Att involvera icke offentliga människor som är trogna kunder till Apoteket tror vi skapar fina relationer, positiva associationer till varumärket och mer engagemang.
När en kampanj ska planeras sätter Apoteket AB först en brief där de framhäver vad som är fokus för kampanjen. De uppmanar sedan profilerna de jobbar med att vara kreativa för att få så autentiskt innehåll som möjligt.
– De vet vad som fungerar i deras kanal och vad deras följare uppskattar. Vi tar sedan in en synopsis från profilen som specar vad de tänkt och som vi därefter får möjligheten att korrigera om behov finns, det händer dock sällan.
En kampanj som Emelie Fransson känner sig väldigt nöjd med är en video med Doktor Tracy som spelades in i våras.
– Målet med videon var att sprida kunskap om solskydd och vikten att skydda sig samt att skapa engagerande innehåll. Vi interagerade med många människor på stan och fick möjligheten att utbilda inom ämnet på ett lättsamt sätt. Detta skapade mycket fint engagemang online men också i stunden!