Under högkonjunkturen strömmade svenskar till aktiekonton, men nu har fokuset skiftat. Konton som delar tips om minimalism, downshifting och sparande har istället ökat i popularitet. Intressant nog drivs många av dessa konton av kvinnor utanför storstadsområdena, vilket skiljer sig från den övergripande bilden.
Just nu toppar Mikael Damberg Maktbarometern: Ekonomi, strax före Elisabeth Svantesson, trots att Damberg lämnat sin post som finansminister. Emanuel Karlsten, ordförande för Medieakademin, kommenterar att den formella och digitala makten verkar fläta allt närmare samman.
Bland de mest inflytelserika finns också flera influencers, som med sina placeringstips når fler än stora finansiella institut. Influencers som Christian ”Ekonomigurun” Karlsson, Marcus Lindblad på ”SparaCash” och paret bakom ”Rika tillsammans” har skapat stor räckvidd och lojalitet genom sina tips i sociala medier.
Rapporten visar också att ekonomi är mest populärt på Twitter/X och minst populärt på Facebook. Platsen för ekonomikonton är också starkt koncentrerad till Stockholm. Olika plattformar lockar olika typer av ekonomikonton: Twitter/X har främst män som pratar aktier, medan Instagram har fler kvinnor som sparar. På Tiktok drömmer en yngre publik om ekonomisk frihet.
Även bland banker märks skillnader där uppstickare som Nordnet och Sparbanken Tanum lyckas väl, placerat före större banker som SEB och Nordea. Björn Elfstrand, VD på Sparbankernas Riksförbund, poängterar vikten av att lyssna på vad som engagerar kunderna och noterar glatt att flera Sparbanker ligger högt på listan.
Medieakademin betonar sin oberoende roll i framtagandet av data i barometern och förklarar samarbetet med Sparbankerna som ett sätt att nå målet att tillgängliggöra mer data för allmänheten.
Maktbarometern 2023 är en årlig rapport som mäter inflytandet av olika ekonomiprofiler på sociala medier. Rapporten har tagits fram av Medieakademin under ledning av Emanuel Karlsten, Johannes Gustavsson, Anna Kuylenstierna, Hampus Brynolf och Gustav Martner med hjälp av Tenfifty, Crowdtangle och Exolyt. Medieakademin är en ideell förening som strävar efter att fördjupa mediedebatten och öka förståelsen för mediernas påverkan på samhället. Sedan 1997 publicerar de även Förtroendebarometern, en mätning av förtroendet för medier, politik och näringsliv. Sedan 2017 producerar de även Maktbarometern för att karta vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.