Arbetsgrupp Homage:
Siri Hemsley – Key Account Manager
Alexander Mattsson – Project Manager
Amanda Dybvik – Campaign Manager
Kund: American Express
Samarbete: Christopher Åström & Bar Schiacciate
Under hösten har Homage skapat ett koncept och genomför just nu en influencerkampanj tillsammans med American Express i Sverige. Som en del av
kampanjen erbjuder nu matkreatören och krögaren Christopher Åström en särskild smakupplevelse för Amex Platinum-medlemmar.
I samarbete med Amex erbjuder Christopher Åström nu samtliga Platinum-medlemmar möjligheten att avnjuta Amex Platinum-mackan, inklusive ett två-för- ett-erbjudande. Den specialframtagna mackan kommer att vara tillgänglig på Åströms restaurang, Bar Schiacciate, under en hel månad med start den 23 oktober.
För den som inte är Amex Platinum-medlem finns möjlighet att ta del av receptet i Christopher Åström kanaler på TikTok och Instagram.
Men vem är Christopher Åström? Svaret är att han är definitivt en matkreatör att hålla ögonen på. Om ni letar efter inspirerande matlagningsinnehåll på TikTok är sociala medie-fenomenet Christopher Åström en spelare att räkna med.
Med en imponerande följarskara på 1,7 miljoner på TikTok och 127K på Instagram är han en av Sveriges mest framstående influencer inom mat. Christopher Åströms videos har miljontals visningar. Detta faktum blir lätt svinlande när man tänker på att Åström är en 26-årig före detta hockeyspelare från Täby, som aldrig tidigare har arbetat i restaurangbranschen men lade skridskorna på hyllan och satsande på mat och sociala medier.
– Samarbetet med Christopher Åström och Bar Schiacciate möjliggjorde att knyta samman den digitala kampanjen med en fysisk varumärkesupplevelse för Amexmålgruppen. Amex samarbetar sedan tidigare med många restauranger under sin förmån, Dining by Amex, och det kändes klockrent att kunna förlänga konceptet och samtidigt skapa en autentisk koppling till samarbetet och kampanjen, säger Siri Hemsley, partner på Homage och kundansvarig för American Express.
Utöver samarbetet med Åström och framtagandet av Amex Platinum-mackan, innefattar
kampanjen ett flertal samarbeten med ytterligare kreatörer som uppmärksammat hur de
nyttjar sitt medlemskap och använder kortet.
Vad kan man förvänta sig av mackan? Så här skriver Åström skälv på Instagram: Vi använder oss av vårt egna luftiga och kalljästa Schiacciata-bröd tillsammans med passerade San Marzano tomater, het Ventricina som möts upp av rund burrata och örtig basilika. En härlig kombination som för tankarna till pizza.
Ta del av fler case inom influencer marketing här.
Har du tips på spännande case? Kontakta oss och berätta mer!