På tre månader har Celsius TikTok-kanal en imponerande tillväxt med över 120 000 följare och därmed når man ut till miljontals potentiella kunder varje månad. Denna ökning tillskrivs en genomtänkt strategi där Celsius, i samarbete med deras nya TikTok-byrå CUBE, kombinerar en betydande satsning på sin TikTok-kanal med en omfattande strategi för influencer marketing.
Magnus Hammarskjöld, marknadschef på Celsius, betonar TikToks betydelse för att nå deras målgrupp och noterar den tydliga korrelationen mellan deras TikTok-insatser och ökad försäljning i butik. För närvarande uppnår Celsius över 5 miljoner visningar per månad för innehåll relaterat till Celsius har tillsammans med CUBE byggt upp nästan en kvarts miljon följare i Sverige på tre månader.
”Vi vet att TikTok är en av våra huvudkanaler för att nå vår publik och ser att vår investering både bygger varumärkesmedvetenhet och driver försäljning. Vi har idag över 5 miljoner visningar varje månad för Celsius-relaterat innehåll på kanalen och har på tre månader, i samarbete med vår byrå CUBE, byggt upp en följarskara på nästan en kvarts miljon följare i Sverige – som nästan uteslutande utgörs av den primära målgruppen som vi vill kommunicera med. Det är fantastiskt att effekten av satsningen även syns tydligt på försäljningen i butik”, säger Magnus Hammarskjöld, marknadschef på Celsius.
Celsius har tillsammans med CUBE utvecklat en ny kommunikationsstrategi med syfte att skapa innehåll som engagerar målgruppen på deras egna villkor.
Strategin bygger på två delar: Kraftfullt organiskt innehåll som anpassas till målgruppen på Celsius egna kanaler och influencer-genererat innehåll som kompletterar varandra på ett sätt som maximerar både räckvidd och engagemang.
CUBEs TikTok Studio möjliggör en hög produktionstakt för att publicera relevant innehåll på ett kostnadseffektivt sätt. Genom att löpande analysera TikToks intresse-algoritm via trender, händelser och data skapas värdefulla insikter kring vilka kreatörer som passar varumärket bäst, samt hur Celsius ska driva maximalt engagemang som även är varumärkesbyggande.
För marknadsförare och varumärken är det inte sällan en stor utmaning att skapa TikTok-innehåll som är anpassat till plattformen och samtidigt engagerar målgruppen på ett autentiskt sätt, utan att det upplevs som stelt och tillrättalagt. För att lyckas med denna satsning har CUBE byggt ett flöde som löpande förser Celsius med innehåll som ligger i linje med varumärket och samtidigt plockas upp av målgruppens intresse-algoritmer.
”Många större varumärken har problem att anpassa sig till kanalen men här har teamet på Celsius en stor förståelse för TikTok som kanal och är väldigt flexibla och snabba i beslutsfattandet internt. En nära dialog och en streamlinad process har varit nyckeln till att vi ska kunna skapa och ta ut så mycket innehåll som kanalen kräver. Den höga produktionstakten samt ständigt optimera utifrån data skulle jag säga är nyckeln till de fina resultaten vi ser månad efter månad”, säger Christoffer Bergmann, COO på CUBE.
Genom denna satsning har alltså Celsius ökat antalet följare på kanalen med över 120 000 och ökat den organiska räckvidden med över 300% under en period på tre månader. Idag driver TikTok-kanalen tillsammans med influencer marketing med relevanta kreatörer för målgruppen över 5 miljoner visningar varje månad.
ARBETSGRUPP CELSIUS:
Celsius® är en funktionell energidryck. Den lanserades för första gången i Sverige 2009 – vilket blev en enorm framgång som förvandlade den svenska kategorin funktionella drycker och energidrycker. Celsius är vegansk och innehåller bara naturliga smakämnen. BolagetCelsius Sweden AB hade en omsättning på 220 MKR 2022.
Magnus Hammarskjöld, Marknadschef Celsius
Viktoria Af Sandeberg, Operational Marketing Manager Celsius
Frida Allander, Communication Manager Celsius
Joakim Aveholt, Social media and production Celsius
Rasmus Bergström, Community Manager Celsius
ARBETSGRUPP CUBE:
CUBE är en fullservicebyrå inom influencer marketing med kontor i Stockholm och Köpenhamn. CUBE lanserades 2013 och var ett av de första influencer marketing bolagen i Norden. Arbetar med kunder såsom Mini, Panduro, Celsius, Storytel, Boråstapeter och Hinge.
Christoffer Bergmann, COO/grundare CUBE
Fanny Askerfors, Senior Strateg CUBE
Denise Mehta, Head of Brand Solutions CUBE
Greta Rydbacken, Project Manager CUBE
Hedda Bergström, Campaign Manager CUBE