Matens makthavare: Medieakadmein rankar influencers och deras makt inom segmentet mat
Mat är ett ämne som berör alla, det är ett livsviktigt ämne för oss alla och svenska matinfluencers spelar en allt större roll i att forma våra matvanor och sätta trender. Medieakademin, i samarbete med restaurangkedjan Pinchos, har nu släppt sin första Matbarometer. Här rangordnas de mest inflytelserika inom mat och dryck. Här är några av de mest intressanta insikterna från rapporten.
Uppdrag: Mat med Mauri Hermundsson
Uppdrag: Mat, Aftonbladets Youtube-kanal ledd av Mauri Hermundsson tar hem förstaplatsen i Matbarometern. Kanalen, som särskiljer sig genom att använda mat som ett medel för att diskutera livet rankas som den mest inflytelserika matplattformen.
Emanuel Karlsten, ordförande för Medieakademin, kommenterar detta och säger:
”Uppdrag:Mat är tveklöst störst, ett unikum, särskilt med tanke på hur effektivt de använder maten som en språngbräda för att prata om livet.”
Mannerström och Matkoma i topp 3
På andra plats hittar vi kocken Leif Mannerström och på tredje plats Göteborgs-duon Matkoma. Trots att fler kvinnor än män är matkreatörer, finns det en tydlig dominans av män i toppen av matplattformarna.
Kvinnlig dominans inom sötsaker och vego
Bland kvinnliga matinfluencers sticker Camilla Hamid ut, rankad som störst och mäktigast inom kategorin sötsaker. Även inom kategori vego finner vi en kvinnlig influencer i topp, Hanna Olvenmark från Portionen under tian.
Energidrycker ersätter kaffet
En intressant trend är övergången från kaffe till energidrycker i dryckessegmentet. Energidrycker dominerar nu och kan vara början på ett tronskifte för det svenska sättet att pigga upp sig.
Matlådor trendar på TikTok
Matlådor har blivit ett hett ämne på TikTok, där vardagskockar tar över proffsen genom att visa upp sina vardagsmåltider. Att göra en ”mealprep”, att förbereda veckans matlådor, har blivit ett effektivt sätt att skapa innehåll och engagera följare.
Recensionskonton och restauranger
Antalet recensionskonton ökar med exempel som Burgerdudes som testar hamburgare världen över. När det gäller restauranger toppar Pinchos följt av McDonalds och Babas Burgers.
Samarbete med Pinchos
Medieakademin arbetar oberoende med framtagandet av data, men det är ingen slump att just Pinchos är partner till Maktbarometern:Mat.
– Vi har kunnat följa Pinchos framgångar via tidigare års Maktbarometrar och därför var Pinchos förstavalet till partner. Samarbetet är en förutsättning för att vår ideella förening ska ha kapacitet att erbjuda det här till allmänheten, säger Emanuel Karlsten.
– För oss på Pinchos känns det viktigt att kunna bidra till en ökad förståelse för trender och påverkan inom mat och dryck. Vi är också en aktör på plattformarna som analyserats och har därmed både ansvar och möjligheter att bidra till inspiration, kunskap och matglädje. En tydligare karta över ett nytt medielandskap blir också ett sätt att hylla och uppmärksamma de många skickliga kreatörer som påverkar vad vi äter och dricker, men också en uppmaning att föra samtal om ansvar, säger Viveca Järhult på Pinchos.
Om Maktbarometern
Maktbarometern 2023, framtagen av Medieakademin och mäter inflytande på Facebook, Instagram, Youtube, X och TikTok. Datainsamlingen har gjorts med hjälp av Tenfifty, Crowdtangle och Exolyt.
Om Medieakademin
Medieakademin är en ideell förening som strävar efter att fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen för hur medier påverkar samhället. Sedan 1997 har de publicerat Förtroendebarometern och sedan 2017 även Maktbarometern, en kartläggning över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.