Sedan 2012 driver Ida Bergfeldt ID Agency, en byrå som hjälper varumärken och företag att skapa samarbeten och kampanjer med profiler. Hon är specialist inom varumärkesassociation, licensmarknadsföring och influencermarknadsföring. ID Agency är agenter för flera kända profiler, influencers och poddar. Bland annat representerar de influencers som Emilia de Poret och Stina Lönnkvist samt poddarna Säker stil och In bed with Emilia.
– Det bästa med mitt jobb är när ett företag och en profil vill samarbeta men inte riktigt vet hur de ska få ihop det på bästa sätt. Att få vara med och hjälpa till att knyta ihop samarbetet med ett upplägg som faller väl ut för båda parter är något jag verkligen tycker är kul.
ID Agency är en mindre, specialiserad agentur som fokuserar på att skapa affärsmässiga och kreativa samarbeten mellan varumärken och profiler.
– Sedan 2012 har vi arbetat med influencer- och associationsmarknadsföring, alltid med målet att stärka både varumärket och profilen. Vi gillar att få jobba med engagerade kunder, profiler och företag och vi uppskattar långsiktiga samarbeten och relationer där vi kan växa tillsammans.
Ett långsiktigt samarbete som hon är särskilt stolt över är med MQ och deras PR- och kommunikationsbyrå Molino PR.
– Deras konsekventa strategi att välja att associeras med välkända profiler tycker vi har varit framgångsrik för varumärket MQ. ID Agency har varit med och skapat framgångsrika och kreativa samarbeten med många fantastiska profiler så som exempelvis Sarah Sjöström, Stina Lönnkvist, Adam Pålsson, Ebba Kleberg von Sydow och många fler.
– Vi är också otroligt stolta över att under 10 år fått jobba med plattformen Säker stil, med strategier, samarbeten och långsiktiga partners. Säker stil är ett utmärkt exempel på ett projekt där vi haft turen att få jobba med många trogna varumärken under många år. Det gör att målgruppen, Säker stil och varumärkena har växt tillsammans och byggt upp genuina och trovärdiga relationer.
– Ett riktigt roligt projekt som både sticker ut och som går som tåget är Emilia de Porets podd In bed with Emilia, ett koncept som vi ser fram emot att få vara med och utveckla vidare tillsammans med Emilia med våra kunder.
Ida Bergfeldt ser en enorm utveckling inom influencer marketing under det senaste året.
– För bara tio år sedan var influencer marketing nästan obefintlig, men idag är det en självklar del av många företags marknadsföringsstrategier och budgetar.
Hon tycker att de ökade kraven på annonsmärkning är en positiv förändring.
– Det ser jag som en vinst för alla parter – företag, profiler och målgrupper. Initialt ville många ”smyga in” reklamen i flödet för att det skulle kännas mer äkta, men idag anses kvalitativa och annonsmärkta samarbeten snarare bidra med ett värde och intresse än att störa i flödet. Jag noterar också att branschen har blivit mer seriös vad gäller användandet av upphovsrättsskyddad musik och hur den får användas i reklamsammanhang.
Vidare upplever hon att många marknadschefer har ökad kunskap om effekterna av influencer marketing och därför är mer intresserade av de investeringar de gör.
– Överlag har detta lett till smartare och mer genomarbetade kampanjer, vilket jag ser som ett stort steg framåt för branschen. Samtidigt har den ekonomiska osäkerheten ökat pressen på marknadschefer att skapa mer säljdrivna samarbeten. Detta kan ibland resultera i att samarbeten enbart utvärderas baserat på kortsiktiga konverteringar via rabattkoder, vilket jag ser som olyckligt. Att bygga upp trovärdighet i ett samarbete tar ofta längre tid, och därför behöver man mäta och utvärdera på fler parametrar och över en längre tidsperiod.
Ida Bergfeldt menar att det är viktigt att verksamma inom influencer marketing samarbetar för att bygga en seriös och professionell bransch.
– Med den fortsatta tillväxten och den allt större betydelsen av influencers i marknadsföringslandskapet ser jag fram emot att se hur vi tillsammans kan utveckla och förbättra våra strategier och samarbeten de kommande åren.
Med en förväntat stabilare ekonomi framåt märker Ida Bergfeldt att intresset bland kunder gällande ambassadörskap och långsiktiga samarbeten ökat inför 2025.
– Små kampanjer har en tendens att försvinna i bruset, och enligt mig är kontinuitet avgörande för att bygga trovärdighet. Jag tror också att företag kommer lägga mer tid på att noggrant utvärdera varför en viss profil passar deras varumärke för att sedan våga satsa långsiktigt.
De mest framgångsrika kampanjerna menar hon, är de som sträcker sig över flera plattformar.
– Exempelvis en mix av poddannonsering, närvaro på Instagram och en dedikerad landningssida, kanske i kombination med ett kundevent, butiksannonsering och nyhetsbrev. Det ger en tydlig och stark närvaro. Viktigt är att innehållet känns enhetligt överallt – låt därför gärna influencers skapa materialet för att säkerställa att kommunikationen hänger ihop.
– Personligen tycker jag att humor och att bjuda på sig själv gör samarbeten mer intressanta, särskilt i utmanande tider. Jag vill själv se äkta människor med glimten i ögat. Det kan vara en balansgång såklart, men att ge influencers lite mer frihet och utrymme för lekfullhet kan ibland leda till oväntade framgångar.