Influencereffect
  • Start
  • Influencer Marketing
    • Affärer
    • Case
    • Samarbeten
    • Trender
  • Kunskap
    • Guider
    • Juridik
    • Utbildning
  • Lediga jobb
  • Leverantörer
    • Advokater
    • Affiliatenätverk
    • Influencernätverk
  • Profiler
  • Tech
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Pinterest
    • Snapchat
    • TikTok
    • X
    • YouTube
  • Partners
    • United Influencers
    • Nine Agency
  • Om oss
Skip to content
2024-03-05 | Aktuellt | Influencer marketing | Profil | Samarbeten

Surfaren och influencern Tim Latte är ny ambassadör för Kia

Kia Sweden inleder samarbete med influencern, surfaren, fotografen och friluftsälskaren Tim Latte. Han är en känd profil i surf- och äventyrskretsar och har 24 600 följare på sitt Instagramkonto.


Numera surfar han enbart för sin egen skull och gärna i det kalla vattnet längs Sveriges kuster. Tim syns bland annat i Kias reklamfilm där han surfar i tio minusgrader och starka vindar.

Nu närmast ger sig Tim ut på en roadtrip till Portugal med el- SUV:en Kia EV9 GT Line.

Tim Latte började surfa redan som tolvåring. Till en början i vågorna utanför Torö i Stockholms skärgård, men intresset tog honom snart vidare till bland annat Australiens östkust och Porto i Portugal. Tim har tävlat över hela världen och bland annat representerat Sverige i såväl världsmästerskap som europamästerskap. I dag har han lagt tävlandet bakom sig och fokuserar helt på det han tycker är kul: Att surfa och göra häftiga filmer kring kallvattensurfing. Han är också en känd profil i surf- och äventyrskretsar och har 24 600 följare på sitt instagramkonto.

Tim och Kias första samarbete var inspelningen av Kia Swedens reklamfilm som spelades in längs Norrlandskusten. I tio minusgrader och styv kuling.

Nu ger sig Tim ut på en roadtrip till Portugal i en Kia EV9 GT Line, en elektrisk SUV i större storleksklass. Bilen har gott om plats för allt han behöver längs resan, inklusive 15 surfbrädor. fyra våtdräkter och ett tremannatält. Och skulle han tröttna på att sova i tältet går det utmärkt att campa i bilen.

– Alla vet vad människan har för påverkan på vårt klimat, säger han. Därför är jag väldigt tacksam att jag får chansen att köra en elbil till vågorna. Det känns bra för samvetet. Jag tycker att den här bilen har det som krävs för den moderna äventyraren.

Kia centralt vill inspirera till en mer hållbar utveckling via socialt engagemang och livsstilar där man samtidigt värnar om miljön.

– Tims driv, kreativitet och framåtanda går hand i hand med Kias vision ”Movement that inspires”, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia Sweden.

Sedan i somras samarbetar Kia med innovativa start-up-företag: Odyssey Innovation, Waterhaul, Polyola och Siev. Gemensamt för dem är att de återbrukar plastavfall från havet i allt från surfbrädor till simpadlar och solglasögon, och på det sättet bidrar till minskad klimatpåverkan. Kia driver även ett projekt att rensa havet från plastavfall tillsammans med Ocean Cleanup.

Anna Rosmalm [email protected]

Läs mer:

Skärmavbild 2025 10 09 kl. 14.15.38

Seminarium: Ingager Sports x Wesport – Sport, sociala medier och framtidens marknadsföring

Ingager Sports bjuder in till en inspirerande eftermiddag i samband med Nordic Open på Karlavägen 96 i Stockholm. Tillsammans med Wesport arrangeras ett seminarium där deltagarna får ta del av aktuella spaningar kring sportmarknadsföring, sociala medier och hur varumärken kan skapa engagemang i den snabbt föränderliga sport- och medievärlden.

Svenskarna och internet 2025 – så förändrar AI, vård och vardag vårt digitala liv

Svenskarna lever allt mer online – och AI har tagit klivet in i vardagen

Maktbarometern 2025 avslöjar hur digital makt fördelas och varför varumärken måste tänka som kreatörer

Maktbarometern 2025 avslöjar vilka som verkligen styr det digitala samtalet i Sverige – och hur makten har förflyttats från medier till kreatörer. I årets rapport ser vi politisk dominans och högerfäste på X, kreatörernas uppgång på TikTok och YouTube, och en tydlig förskjutning där engagemang slår budget. Samtidigt varnar rapporten för en ny våg av AI-genererat innehåll och informationsbrus som förändrar spelplanen för både varumärken och opinionsbildare.
Från Sverigedemokraternas förstaplats till B&SS-nivåer av kreativ räckvidd, Maktbarometern 2025 bjuder på flera överraskande insikter om könsfördelning, plattformstrender och strategiska lärdomar för 2026.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Influencereffect.se Nordics personuppgiftspolicy

Affärer

Bianca Ingrossos sminkföretag Caia uppges vara till salu igen

Notiser

Enligt källor till analyshuset Mergermarket planerar riskkapitalbolaget Verdane att sälja influencern Bianca Ingrossos framgångsrika sminkmärke, Caia. Trots uppgifterna har Verdane avstått från att kommentera ärendet. Försäljningen av Caia Cosmetics uppges vara värd miljarder.

Ida Warg Beauty, grundat av influencern Ida Warg, har sålts till den finländska jätten Lumene

Affärer

Lumene förvärvar hela bolaget, inklusive varumärket. Ida Warg, som ägde 50,1 procent av bolaget, motiverar försäljningen med att bolaget nu behöver kraft och resurser för att fortsätta växa.

Minstingen väljer Graaf Ledin PR agency som PR-byrå

Affärer

Uppdraget dedikeras till byrån för att skapa och implementera effektiva varumärkesbyggande strategier och stöd inom influencer marketing och pressrelaterade ärenden – Att identifiera och etablera Minstingens synlighet i väsentliga mediekanaler.

Oscar Limbäck

CONVENDUM integrerar influencer marketing i sin marknadsföringsstrategi

Affärer

CONVENDUM intensifierar sin marknadsföringsstrategi genom att integrera influencer marketing under 2024. Detta beslut är strategiskt för att nå ut till nya målgrupper och stärka CONVENDUMs varumärke på ett bredare plan i den ständigt föränderliga affärsmiljön.

Kommun upphandlar influencermarknadsföring till ett affärsvärde om 3,2 miljoner kronor

Affärer

I ett tydligt tecken på en mognande marknad för influencer marketing har Göteborg & Co AB, ett kommunalt bolag, annonserat sin intention att teckna avtal med en byrå för influencermarknadsföring till ett affärsvärde om 3,2 miljoner kronor. Upphandlingen sker med fokus på att uppnå det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet, ett krav som understryker den strategiska betydelsen av att välja rätt partner i en bransch som blir alltmer professionaliserad.

Influencern Janni Delér släpper ytterligare en kollektion med Muli Collection

Affärer

Den 26 februari släppte Muli Collection sin andra kollektion tillsammans med influencern och kreatören Janni Delér.

Ida Pilups och Sanna Jörnvik Déman är poddaktuella med ”Tredje gången gillt”

Affärer

Profilerna Ida Pilups och Sanna Jörnvik Déman har försökt att komma igång med podd redan vid två tillfällen tidigare, men nu blir det på riktigt i podden Tredje gången gillt hos Podplay. I denna podd bjuds lyssnaren in till nära samtal om allt som, på gott och ont, händer i en ung kvinnas liv.

Libero väljer Relatable som ny influencer marketing-partner i Norden

Affärer

Under andra halvan av 2024 genomförde Libero en omfattande byråupphandling tillsammans med Engage Marketing för att hitta en ny strategisk partner för sitt influencer marketing-arbete. Efter en noggrann urvalsprocess föll valet på den erfarna influencer marketing-byrån Relatable, som nu får ansvaret för att utforma och leda Liberos strategi i Norden.

Ida Warg Beauty ökar omsättningen till 136 miljoner

Affärer

Ida Warg Beauty har upplevt en imponerande tillväxt, med ökade intäkter från 106,2 miljoner kronor till 136 miljoner kronor under räkenskapsåret mars 2022 till mars 2023. Trots denna ökning minskade resultatet något, från 19,2 miljoner kronor till 17,2 miljoner kronor.

Nytt samarbete mellan Nissan och Relatable

Affärer

Ett nytt samarbete inleds mellan byrån Relatable och Nissan Sverige. Syftet är att stärka Nissans varumärkeskännedom på sociala medier genom en strategiskt utformad influencer marketing-kampanj som kommer att publiceras nu i höst.

CAIA Cosmetics

Caia Cosmetics öppnar sin första fysiska butik på NK Stockholm

Affärer

CAIA Cosmetics, det framgångsrika skönhetsmärket som tidigare bara funnits online, tar nu steget in i den fysiska detaljhandeln genom en exklusiv lansering på Nordiska Kompaniet i Stockholm den 12 oktober.

Alcro Färg presenterar ett nytt kulörsamarbete med entreprenören, influencern och designern Marie Olsson Nylander

Samarbeten

Alcro Färg presenterar ett nytt spännande kulörsamarbete med entreprenören, influencern och designern Marie Olsson Nylander. Den 25 januari lanserades en kulörkollektion bestående av 14 jordnära kulörer med inspiration hämtad från Maries favorittyger och minnen som hon har samlat på sig genom åren. Kulörerna är döpta efter en stad, ett land eller en annan plats som ger rum för fantasin.

ProAd fortsätter att skörda framgång trots branschnedgång – Slår nytt omsättningsrekord

Affärer

ProAd, med bas i Malmö och inom områdena medie- och influencermarknadsföring, fortsätter sin uppåtgående trend. Med en omsättning på strax över 62 miljoner kronor för 2023, en ökning med åtta procent jämfört med det föregående året, och ett preliminärt rörelseresultat på 1,5 miljoner, står ProAd emot den negativa trenden inom branschen som har sett en genomsnittlig nedgång på över sex procent under samma period. Ökningen tillskrivs till stor del de strategiska investeringar och initiativ som gjorts under tidigare år.

Influencern Marcel Jehrlander startar PR-byrå med fokus på strategisk PR & Influencer Marketing för skönhetsindustrin

Aktuellt

Marcel Jehrlander, en framstående influencer med en imponerande följarskara på TikTok och Instagram tar nu steget in i PR-branschen med lanseringen av MJ Relations. Efter flera år inom skönhetsindustrin och framgångsrika samarbeten med kosmetikabolag har Jehrlander identifierat ett marknadsgap och siktar på att erbjuda skönhets- och livsstilsvarumärken unika och skräddarsydda lösningar.

Homage och Mirage skapar nordisk kampanj för träningsappen Bruce

Affärer

Träningsappen Bruce utökar sitt utbud och under hösten 2023 har Homage och Mirage gått samman för att lansera två digitala kampanjer. Den ena kampanjen syftar till att belysa samarbetet mellan Bruce och gymkedjan STC i Sverige, medan den andra strävar efter att öka Bruces närvaro på den norska och danska marknaden. Homage har också varit delaktig i utformningen av Bruces Brand Book.

Alcro Färg presenterar ny kulörkollektion skapad i samarbete med influencern Marie Olsson Nylander

Samarbeten

Alcro Färg lanserar en spännande nyhet för alla färgälskare och designentusiaster och de tar hjälp av influencer marketing i satsningen. Alcro har tidigare arbetet med profiler som Emilia Ilke och Säker Stil. Företaget har nu ingått i ett samarbete med den mångfacetterade entreprenören, influencern och designern Marie Olsson Nylander med 148 000 följare på Instagram

Cure Media och Plantagen sår frön och inleder nytt samarbete

Aktuellt

I slutet på mars går Plantagen live med sitt samarbete med Cure Media samt utvalda profiler och skalar därmed upp sin influencer marketing.
– Genom strategisk influencer marketing siktar vi på att väcka ett grönt intresse hos vår målgrupp och locka dem att besöka Plantagens butiker. Ulrika Bjurström, Marknadschef på Plantagen

Wolt förlänger samarbete med Innovedia för att ytterligare stärka varumärket i Sverige

Affärer

Den digitala marknadsplatsen Wolt förlänger sitt samarbete med en extern fullservice-mediebyrå för att stärka sin position och ta varumärket till nästa nivå på svenska marknaden. Kreativt skapande, ambassadörsskap, strategisk kommunikation, pressutskick och hantering av sociala medie-kontona på Instagram, TikTok och Facebook är några av de fundamentala hörnstenarna i samarbetet när Wolt tog in Innovedia som byråpartner. Efter ett år av samarbete väljer nu Wolt att förlänga sitt samarbete med Innovedia.

vinnaren av Hela Sverige bakar, Ronja Sjölander

Polly fyller 60 år – firas med unik Polly-tårta

Affärer

Hur firar man en riktig svensk klassiker som fyller 60 år? Självklart med en tårta!

Front Agency – en renodlad TikTok-byrå

Aktuellt

Front Agency är en nystartad byrå med fullt fokus på TikTok. Grundarna Daniel Backlund och Fredrik Rinaldo kombinerar sin expertis för att hjälpa varumärken att växa och lyckas på plattformen. Med en tydlig strategi och nytänkande produktion siktar de på att bli ledande inom TikTok-marknadsföring. Under sin tredje månad som aktiva har byrån inlett samarbeten med varumärken som Ratsit, Fabrique och Homerun Festivals.

Internationellt

Plattformen nooon.life – där influncers och hotell möts i mitten

Internationellt

Världen har de senaste åren sett framväxten av innovativa plattformar och lösningar för att koppla samman influencers med varumärken. Nu lanseras en tjänst utvecklat specifikt för hotell och influencers. Det är finska Nooon.life som ger sig in i kampen om influencers och deras samarbeten med hotell. Vi har träffat Nooah Riijärvi som är grundaren av nooon.life.

Kan Kate Moss hjälpa till att skala upp en annan influencers varumärke?

Internationellt

Influerencergrundade varumärken har länge varit en betydande kraft och tagit allt större marknadsandelar inom modeindustrin. Deras framgångar har ofta varit kopplade till grundarnas sociala medie-närvaro och förmåga att påverka sina följare. Nu tar Anine Bing hjälp av den ikoniska supermodellen Kate Moss till sin AW23-kampanj.

Ford tar hjälp av influencern och äventyraren Lexie Alford i lanseringen av elbil

Internationellt

Mer än 28 000 kilometer kommer att avverkas över sex kontinenter när den erfarne äventyraren Lexie Alford sätter sig bakom ratten för att under de närmaste månaderna följa den historiska Aloha Wanderwells fotspår. Detta är en del av lanseringen och kampanjen kring Ford Explorer – Fords senaste elbil.

Marknaden för influencer marketing kommer att nå 22 miljarder USD år 2025

Notiser

Enligt den senaste rapporten från AI-analysplattformen HypeAuditor förutspås att marknaden för influencer marketing kommer att nå en storlek på 22 miljarder USD år 2025.
Enligt deras fjärde årliga rapport om nuläget för influencer marketing beror ökningen av mediets antagande på den växande betydelsen av social e-handel, omfördelningen av reklambudgeten till digital annonsering och ökningen av användningen av adblockeringsprogram.

BOSCH nominerade till tre kategorier i PR Report Awards för global kampanj med Relatable

Aktuellt

Relatable och Bosch har tillsammans fått stor uppmärksamhet för sin globala kampanj under 2024. Kampanjen, som syftar till att lansera Bosch Series 6 Kitchen Machine, har nominerats till prestigefyllda PR Report Awards 2024 i Tyskland. Kampanjen har nominerats i tre viktiga kategorier: Consumer Marketing, Influencer Communication och International Communication.

Big in Japan – influencer marketing växer – förväntas överstiga 164 miljarder yen år 2029

Internationellt

Influencer marketing fortsätter att växa snabbt i Japan, där företag under 2024 förväntades spendera 86 miljarder japanska yen på influencer marketing. Marknaden prognostiseras att växa ytterligare och överstiga 164 miljarder yen år 2029 vilket motsvarar ungefär 12 miljareder svenska kronor. Denna kraftiga ökning speglar den allt större betydelsen av sociala medier och digital marknadsföring i Japan.

Splay One tredubblar antalet visningar under 2023 – ”Vårt nordiska innehåll har rört sig mer globalt än någonsin tidigare”

Aktuellt

Splay One’s YouTube-nätverk slår rekord under 2023. Sammanfattningsvis landar det totala antalet visningar på otroliga 6 miljarder, vilket vida överstiger de 1,2 miljarder visningarna år 2022.

75% av företagen planerar aktiveringar med influencers visar färsk rapport

Guider

Influencer marketing är inte längre en engångstaktik för varumärken; det är en bärande komponent i marknadsstrategin. I takt med att budgetarna fortsätter att öka för influencer marketing ökar även trycket på att effektivt mäta utfallet

TikTok ger tips: Så kan varumärken engagera sig i OS-snacket i Paris

Aktuellt

Inför OS 2024 som äger rum i juli, har TikTok delat med sig av nya insikter om hur marknadsförare kan planera inför evenemanget och säkerställa att deras marknadsföring är optimalt anpassad till de festligheter som är relaterade till spelen.

Relatable och Auctionet samarbetar för att stärka närvaron på brittiska marknaden

Internationellt

Sedan augusti 2024 har Relatable och Auctionet arbetat tillsammans för att skapa en kampanj som kombinerar influencer marketing med personligt kurerad heminredning

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • PR & Influencer Manager
  • Influencer Manager – Metapic
  • PR & Influencer Manager
  • Influencer Marketing Specialist – Sweed Beauty
  • Influencer Marketing Manager, Brand Influence INT

PÅ NYTT JOBB

Ny era för Perfect Day Media: Karolina Sandberg och Tove Barkestad tar över efter Hanna Widell och Amanda Schulman

Karriär

Efter 12 år vid rodret för Perfect Day Media (PDM) väljer grundarna Hannah Widell och Amanda Schulman att överlämna det operativa ansvaret till två erfarna profiler inom företaget: Karolina Sandberg och Tove Barkestad. Grundarduon kommer dock att förbli som strategiska rådgivare och inta nya, mer kreativa och internationella roller inom ägarstrukturen Pophouse.

Influeri rustar för global expansion – rekryterar Anna Björkman som ny CMO

På nytt jobb

Influeri, en ledande tech-aktör inom marknadsföring och influencer-samarbeten, meddelar idag att Anna Björkman ansluter sig till företaget som Chief Marketing Officer (CMO). Som CMO kommer Anna att fokusera på att utveckla och genomföra innovativa marknadsföringsstrategier för att öka medvetenheten om Influeri och även spela en nyckelroll i att etablera strategiska partnerskap och stärka företagets position som en ledande aktör inom influencer marketing.

Cure Media växer – rekryterar Jade D’econzac Mbay för rollen Creative Strategist

På nytt jobb

Cure Media har rekryterat Jade D’econzac Mbay till rollen Creative Strategist. Jade D’econzac Mbay är specialiserad på digital strategi med fokus på datadriven marknadsanalys och kampanjoptimering.

Cure Media expanderar teamet: Elinn Thurin anställs som Campaign Manager Assistant

På nytt jobb

Cure Media stärker sitt team med Elinn Thurin i rollen som Campaign Manager Assistant.

Relatable rekryterar Ulrika Ek som ny VD och styrelseledamot

På nytt jobb

Den globala byrån för influencer marketing, UGC och AIGC, Relatable, stärker sitt ledarskap genom att välkomna Ulrika Ek som ny VD och styrelseledamot från och med den 1 november. Ulrika Ek kommer senast från rollen som Industry Manager på Google och har tidigare varit ansvarig för Metas mediepartnerskap i Norden samt VD för Nyheter24-Gruppen.

Mest läst

Nobis Hotel Stockholm – Private Dining Bino är en exklusiv lokal för privata middagar i centrala Stockholm.

16 unika ställen i Stockholm att fira födelsedag på

Att fira födelsedag i Stockholm erbjuder många möjligheter, oavsett om du vill ha en intim middag med familjen, en storslagen fest med vänner eller en rolig aktivitet som båtutflykt eller matlagningskurs. Här presenterar vi 16 fantastiska platser som passar perfekt för födelsedagsfirandet – från exklusiva restauranger med chambre séparée till charmiga festlokaler med möjlighet att ta med egen mat och ...
Sturegatan 20 erbjuder en exklusiv matupplevelse i Stockholm med fokus på kvalitetskaviar från hela världen.

19 fantastiska restauranger i Stockholm att abonnera för fest

Att abonnera en restaurang i Stockholm är ett perfekt sätt att skapa en oförglömlig fest. Oavsett om det handlar om en privat födelsedagsmiddag, en företagsfest eller en bröllopsfest finns det många restauranger att välja mellan. Här har vi samlat 19 utvalda restauranger som erbjuder möjligheten att abonnera sina lokaler – från intima chambre séparée till större festvåningar och takterrasser. Låt ...
Maktbarometern 2025

Maktbarometern 2025 är här – årets mäktigaste på sociala medier!

Vem styr samtalet i Sveriges digitala offentlighet?

The Swedish Family: Från ett stilla familjeliv till digital framgångssaga med över 15 miljoner visningar i månaden

Så lyckades de att skapa en av Sveriges största Youtube-kanaler. Influencereffcet.se har träffat personerna bakom en av Sveriges mäktigaste familjekanaler på YouTube - The Swedish Family. Axel Berggren och Joanna André har skapat ett digitalt fenomen. Med över 570 000 prenumeranter och över 15 miljoner visningar varje månad är "The Swedish Family" en av de största inom sin nisch - ...

Familjeinfluencers som inspirerar svenska föräldrar – LISTA!

Familjeinfluencers har under de senaste åren fått ett allt större inflytande i Sverige. Genom att ge sina följare en inblick i sitt vardagsliv som föräldrar, kombinerat med genuinitet och humor, har profiler som Ida Warg och Gabriella Joss lyckats skapa en stark relation till sina följare. Dessa influencers delar öppet sina erfarenheter av föräldraskap, vilket hjälper andra att känna igen ...

Inspirerande influencers inom träning och hälsa – LISTA

Sverige har många framstående influencers inom träning och hälsa, som inspirerar till en aktiv livsstil. Influencereffect har listat sju kvinnor som alla är Instagram-influencers inom träning och hälsa. Oavsett om det handlar om styrketräning, yoga eller vardagsmotion, har de alla en stark röst inom hälsa och välbefinnande.
Copine Copine Studio – En fransk restaurang med privat rum för middagar i Stockholm.

12 exklusiva restauranger med chambre séparée i Stockholm

Letar du efter restauranger med Chambre Séparée i Stockholm för en privat middag, en affärslunch eller ett festligt firande? I huvudstaden finns många alternativ, från mysiga vinrum till eleganta matsalar med exklusiva menyer. Oavsett om du söker ett Chambre Séparée för en brunch med vänner, en middag för 15 personer eller ett julbord med kollegorna, har vi samlat 12 utvalda ...

 

Influencereffect.se – .
Influencereffect.se c/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.