Air up är företaget som smaksätter vanligt kranvatten med doft. Konceptet är enkelt: du fyller flaskan med vatten och sätter en så kallad smakpodd på flaskans munstycke. När du dricker transporteras vatten och luftbubblor som i sin tur snappar upp doften, som din hjärna tolkar som smak. Med andra ord dricker du helt vanligt vatten men din hjärna uppfattar att du dricker vatten smaksatt med exempelvis lime, persika eller körsbär.
– Du får inte i dig socker eller tillsatser. Vår vision är att göra hälsosamma val enklare och roligare, berättar Mathilda Kock, Influencer Manager för Norden på air up.
Mathilda har jobbat i företaget sedan början av 2022. Hon har varit med och etablerat varumärket på den svenska marknaden och sett det växa.
– Det har varit en spännande resa och jag ser fram emot att fortsätta utveckla våra samarbeten och skapa ännu större genomslag i framtiden, berättar hon.
Influencer Marketing är en av air ups kärnkanaler för att nå ut till sin målgrupp på ett personligt och autentiskt sätt.
– Vi ser det som en möjlighet att både stärka varumärkeskännedomen och skapa engagemang på samma gång. Den personliga kopplingen som influencers har till sina följare ger en trovärdighet som andra kanaler saknar. Det gör det lättare att bygga relationer och skapa genuin produktkännedom, berättar Mathilda vidare.
Deras mål varierar mellan att driva försäljning, stärka varumärkesmedvetenhet och skapa engagemang. De mäter KPI:er som räckvidd, CPM, CTR, engagemang och försäljningsdata.
– Utöver det tittar vi även på sentiment vad gäller kommentarer.
När Mathilda ska identifiera och välja potentiella influencers att samarbeta med tittar hon på relevans för varumärket, målgruppsdemografi, innehållets kvalitet och influencerns engagemangsgrad. Innan ett samarbete inleds får profilen även testa produkten, för att säkerställa att matchningen är genuin.
– Våra val bygger både på datadrivna insikter och en djup förståelse för marknaden.
Vad värderar ni mest i en influencer – räckvidd, engagemang eller varumärkespassform?
– Varumärkespassform är det viktigaste. En influencer som genuint kan representera vårt varumärke och som själv använder produkten skapar mer trovärdighet än ren räckvidd. För oss handlar det främst om att profilen matchar vårt varumärke, inte om storleken på följarskaran. Ett genuint samarbete slår alltid högre än enbart räckvidd.
Hon tror på en mix av profiler och arbetar därför med både mega-, macro- och microinfluencers.
– Microinfluencers höga engagemang och nära relation till sina följare har visat sig ge goda resultat, särskilt när det gäller att bygga förtroende och förbättra ROI.
Mathilda menar att de största utmaningarna i arbetet med influencer marketing är balansgången att säkerställa att profilerna förstår och levererar företagets budskap samtidigt som de får kreativ frihet att tolka kampanjen på sitt eget sätt. En annan stor utmaning de ställs inför är den osäkerhet som kommer med algoritmbaserade plattformar där räckvidd och engagemang kan vara svårt att förutspå.
– Till exempel kan en TikTok-video med stor potential ibland nå färre än förväntat, vilket påverkar resultaten. Det gäller också ROI när vi arbetar med nya profiler som vi har begränsad historisk data på. Influencer marketing kräver därför både flexibilitet och en vilja att testa sig fram för att optimera resultaten.
Autencitet och långsiktiga relationer blir ännu viktigare inom influencer marketing i framtiden, tror Mathilda. Dessutom kommer storytelling och engagerande format att dominera.
– Många tröttnar på snabba, enstaka och säljiga nedslag och söker sig i stället till längre, mer filterlösa och autentiska format. Konsumenter vill ha genuinitet och trovärdighet, vilket gör långsiktiga samarbeten – som ambassadörskap – allt viktigare.