Stefan Hallgren har gjort sig ett namn som en av Sveriges mest innovativa producenter. Med rötterna i Ninetone Group har han arbetat med allt från musikproduktion till banbrytande tv-serier. Han är känd för sin förmåga att se potential i oväntade samarbeten och för att utmana traditionella produktionssätt. Med projekt som Lundellhuset och nu Borgs 24/7 fortsätter han att sätta sin prägel på svensk underhållning.
Vi är bara i början av vad vi kan åstadkomma, säger Hallgren. Och det känns fantastiskt.
Stefan Hallgren har länge varit en drivande kraft inom svensk underhållningsproduktion och hans arbete med profiler som Joakim Lundell har banat väg för nya produktionsmetoder. Med produktionen Borgs 24/7 bestämde sig Hallgren och hans team för att utmana traditionerna.
Vi tänkte annorlunda redan från start
– Vi har verkligen arbetat på ett lite annat sätt med den här produktionen än man brukar, säger Stefan. Till exempel var jag övertygad om att Lisa (känd för sitt arbete framför kameran) skulle vara lika bra som producent. Jag övertalade henne att ta uppdraget och det visade sig vara helt rätt beslut.
Lisa, tillsammans med Hallgren, satte ihop ett mindre men extremt effektivt team som lyckades färdigställa hela serien på bara två månader – från planering till färdiga avsnitt. I mitten av januari 2025 hade serien premiär.
– Faktum är att hela projektets längd, från att Viaplay gav oss grönt ljus till sista avsnittet var klart, bara var 14 veckor! Det brukar annars ta över tio månader för en sådan produktion, säger han med stolthet.
Influencers som producenter – en ny modell
Hallgren är inte bara producent, utan också en visionär som tror på kraften hos digitala stjärnor.
– När det kommer till tv-underhållning resonerar jag så här: Den som kan skapa en halv miljon visningar själv på YouTube är också den bästa producenten. Youtubers har gjort hundratals, ibland tusentals avsnitt utan hjälp och de når en publik från tonåringar till människor över 50. Det tänket går att överföra till tv och streaming.
Han refererar till sin tidigare succé med Lundellhuset – Sveriges lyxigaste bygge, där samma modell användes.
– Det handlar om att behålla energin och minimera scriptandet. Då blir avsnitten engagerande och känns äkta för publiken.
Ett modernt Viaplay driver innovation
Hallgren är också snabb med att lyfta Viaplay som en viktig partner i framgången.
– Viaplay är ett vitalt bolag att arbeta med 2025. De är snabba, riskvilliga och moderna, vilket gör att de vågar satsa på nya idéer och arbetsmetoder. Jag tror att deras sätt att arbeta kommer löna sig stort framöver.
Framtiden för reality-tv
Med Borgs 24/7 har Stefan Hallgren och hans team inte bara skapat en hitserie, utan också en modell för hur framtidens realityproduktion kan se ut.
– Det här sättet att jobba är något vi kommer att vidareutveckla. Det går att producera högkvalitativt innehåll snabbt och effektivt, utan att kompromissa med tittarupplevelsen.
När vi frågar Hallgren om han redan har nya projekt på gång, ler han och säger:
– Vi har alltid något spännande på gång. Men först ska vi njuta av att Borgs 24/7, Lisa Borg och Henrik Elvejord Borg, som har tagit publiken med storm.







