Om UMO.se
UMO är en webbplats för alla som är mellan 13 och 25 år. På UMO.se kan unga få kunskap om kroppen, sex, relationer, psykisk hälsa, alkohol och droger, självkänsla och mycket annat. UMO.se har funnits sedan 2008 och drivs av Inera AB, ett bolag som ägs gemensamt av alla landets regioner och kommuner. UMO.se har själva cirka 450 000 besök i månaden och över en halv miljon visningar på TikTok varje månad.
UMO:s mätningar visar att nästan alla unga känner till sajten, men majoriteten av besökarna är tjejer. För att nå fler killar har UMO.se jobbat med influencers som killar följer för att skapa igenkänning.
– UMO.se är ju i grund och botten en hemsida, men idag använder inte unga hemsidor på samma sätt som när vi startade. Då behöver vi hitta andra sätt att nå unga. Vi har jobbat aktivt med vårt konto på Tiktok i lite drygt ett år och sett en enorm ökning i antalet visningar där. Därför var det en självklarhet för oss att det var där vi ville göra vår kampanj, säger Åsa Sandler, uppdragsledare och redaktör på UMO.se.
Profilerna är alla manliga förebilder som dagligen når många unga, inte minst killar. I arbetet med hela kampanjen har UMO.se dessutom tagit hjälp av fokusgrupper med unga som fått tycka till. Det, i kombination med att låta influencers stå för den kreativa utformningen, var en annorlunda upplevelse:
– Att jobba med influencers och lämna över en del av processen till dem var nytt för oss. Men eftersom vi vill nå unga var vi måna om att de skulle få göra innehåll som deras tittare känner igen och som känns äkta och inte bara som reklam. Det har varit ett spännande arbete och samarbetet har gått väldigt bra. Det är roligt att se hur innehållet kan förmedlas på nya sätt och att det uppskattas och sprids vidare av unga, förklarar Åsa.
Det är humorkontona Hermanos och Wonderboi samt musikprofilen Alan Max, gamingprofilen Steven Erixon och sportkontot 154 som deltar i kampanjen.
Alan Max som har cirka 325 000 följare på TikTok och 80 200 prenumeranter på Youtube berättar om varför han väljer att medverka i kampanjen:
– UMO var där för mig när jag var ung. Under tonåren mådde jag dåligt och hade mycket ångest. Som kille var det inget man pratade om. Men en vän rekommenderade mig att kolla in på UMO.se och där hittade jag massor av innehåll som gjorde att jag inte kände mig lika ensam längre. Jag gör det här för att jag vill ge andra unga chansen att få samma stöd och må bra, säger Alan Max.
Profilerna som medverkar har tillsammans över en och en kvarts miljon följare på TikTok, och närmre 300 000 prenumeranter på Youtube, vilket kanske förklarar mängden visningar som filmerna fått:
Innehållet har under de första dagarna fått närmare en halv miljon organiska visningar. I dagarna startar den betalda annonseringen på TikTok och YouTube. Kampanjen kommer också att uppmärksammas genom affischer i skolor och på ungdomsmottagningar.
– Det är en kul utmaning att nå hela vägen fram till unga killar med budskap om psykisk hälsa. Då är influencers en stark kanal, säger Fredrik Nilsson, creative director på Futurniture.
Kampanjen har tagits fram för UMO.se av kommunikationsbyrån Futurniture i samarbete med Johannes Gustavsson Kommunikation.