Utställningen är den första i sitt slag i Sverige och markerar en ny fas i hur vi betraktar influencers – inte bara som underhållare eller entreprenörer, utan som en del av landets digitala kulturarv.
– Nu vill vi föreviga den historien och branschens pionjärer, och säkerställa att även denna del av vår svenska internethistoria bevaras för framtiden, säger Carl Piva, vd för Internetstiftelsen.
Från modebloggar till mångmiljonföretag
Utställningen tar sin början i tidigt 2000-tal, då plattformar som Blogg.se och senare YouTube började bana väg för nya sätt att uttrycka sig digitalt. Vad som började som personliga bloggar och videodagböcker blev snart ett språngbräde till företagande, opinionsbildning och politiskt inflytande.
Genom att följa pionjärernas resa illustreras hur influencerrollen gått från hobbysyssla till fullfjädrat yrke. Samtidigt lyfts komplexa frågor som reklametik, autenticitet och plattformarnas roll i demokratin.
– Vi vill ge en bred bild av vad en influencer kan vara. Det handlar inte bara om vem som var först eller störst, utan också om dem som påverkat inom ett visst ämne eller för en specifik publik, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.
Ett yrke med makt – och ansvar
Att influenceryrket påverkar samhället råder det ingen tvekan om. Enligt Internetstiftelsens senaste rapport Svenskarna och internet följer var tredje svensk en influencer – och för många är det där man hämtar både nyheter, livsstilsinspiration och politisk vägledning. Det gör yrkesgruppen både inflytelserik och ifrågasatt.
Utställningen belyser även branschens baksidor: otydliga samarbeten, manipulerade följarsiffror och gränsdragningen mellan privatperson och mediekanal.
– Trots att branschen har mognat finns det fortfarande utmaningar. Det är därför viktigt att också kritiskt belysa den, säger Appelgren.
32 namn som format en bransch
De porträtterade profilerna i Svenska influencers sträcker sig från stilikoner och entreprenörer till aktivister, matinfluencers och humorkollektiv. Här finns Felix ”PewDiePie” Kjellberg, världens största YouTuber, klimataktivisten Greta Thunberg, matprofiler som Zeina Mourtada och Camilla Hamid, samt flera banbrytande röster inom feminism, funktionsvariation och kroppspositivism.
Några av de som lyfts fram:
-
Isabella Löwengrip – en av Sveriges första stora bloggare, senare entreprenör och varumärkesbyggare
-
Therése Lindgren – pionjär inom skönhet, psykisk ohälsa och vegansk livsstil
-
IJustWantToBeCool – humorkollektiv med miljonpublik på YouTube
-
The Swedish Family – familjekanal som gjort vardagslivet till en succé
-
Clara Henry – influencer och programledare med fokus på mens, genus och humor
-
Greta Thunberg – från skolstrejk till global opinionsledare via sociala medier
En del av Sveriges internethistoria
Med utställningen befäster Internetmuseum influencers som en viktig del av Sveriges samtida berättelse. Genom arkivmaterial, intervjuer och nedslag i medielandskapets utveckling ges en fördjupad förståelse för hur en hel bransch växte fram – och förändrade sättet vi kommunicerar, konsumerar och påverkar.
Utställningen är tillgänglig online från och med 16 juni 2025 på:
👉 internetmuseum.se/utstallningar/svenska-influencers
Faktaruta – Några av de 32 pionjärerna i utställningen:
-
Kenza Zouiten Subosic
-
Isabella Löwengrip
-
Therése Lindgren
-
Margaux Dietz
-
Joakim & Jonna Lundell
-
PewDiePie (Felix Kjellberg)
-
Bianca Ingrosso
-
Matilda Djerf
-
Greta Thunberg
-
Camilla Hamid
-
IJustWantToBeCool
-
JLC
-
Zeinas Kitchen
-
The Swedish Family
-
Clara Henry
-
Tone Sekelius
-
Jenny Larsson (”Hon med CP”)
-
Mohammed Salih
-
Vintagemannen (Ingemar Albertsson)
Kort om Internetmuseum:
Internetmuseum drivs av Internetstiftelsen och är Sveriges digitala museum om internet och dess påverkan på samhället. Museet finns helt och hållet online och dokumenterar viktiga skeenden, fenomen och personer som påverkat vår digitala samtid.