Sedan starten i början av 2024 har ett tjugotal kvinnliga streamers från Sverige, Norge, Danmark och Finland fått en unik möjlighet att etablera sig genom olika format på YouTube.
– Genom detta initiativ vill vi hjälpa till att skapa förutsättningar för fler framstående kvinnor inom gaming, och givetvis även bidra till att inspirera och uppmuntra kvinnor över hela Norden att följa sina drömmar, säger David Hellberg, Head of Network Nordics på Splay One.
Inom ramen för “Female Gaming Voices” erbjuds deltagarna workshops och personlig coachning som ska inspirera dem att utveckla sin närvaro på YouTube. Genom en sex månaders period kommer profilerna att utrustas med verktyg och kunskaper som inte bara ska leda till att de utvecklar sitt innehåll, utan att de lyckas skapa intäkter genom sin passion för gaming.
– På YouTube tror vi på att ge alla en röst. Vi är stolta över att samarbeta med Splay One i Female Gaming Voices. Kvinnor har länge varit en viktig del av spelvärlden och kvinnliga kreatörer på YouTube har i över 19 år inspirerat och underhållit folk på plattformen. Vi hoppas att initiativet ska inspirera fler kvinnor att ta steget in i gamingvärlden och vi ser fram emot att deras perspektiv ska få ännu mer utrymme på YouTube”, säger Michelle Kadir, Sverigechef på YouTube.
Splay One har sedan starten 2013 alltid stöttat kreatörer i utvecklingen av innehåll på olika sociala plattformar, med ett särskilt fokus på YouTube. Initiativet markerar en strategisk satsning för att ta sig an och minska klyftan inom gamingindustrin, där kvinnor historiskt sett varit underrepresenterade.
– Det känns häftigt att ett så stort företag som YouTube vill satsa på svenska kvinnliga gamers! Jag tycker att det är roligt att få en nära dialog med YouTube och Splay One och att jag får coachning under en lång period. Det är en stor möjlighet för mig som streamer att nå en bredare publik och etablera mig på en så stor plattform, säger Lin “SWE_Beforewefall” Andersson, en av profilerna som deltar i projektet.
Initiativet ska påminna om vikten av representation och jämställdhet inom alla områden – inklusive underhållning och spel. Trots deltagarnas många olika bakgrunder och erfarenheter delar de alla en gemensam målsättning: att skapa engagerande och genuint innehåll för sina följare.