– Kunder har blivit otroligt mycket mer pålästa och kunniga, något som ställer krav på oss samtidigt som det är roligt och välkommet att kunskapen inom branschen ökar, säger Maria Ingels, grundare av Green Communication och ansvarig för försäljningsarbetet i bolaget.
Deras kunder är företag som sätter hållbarheten högt på agendan för att nå ut med sitt budskap och använder sig av influencers som är anpassade för budskapet/kampanjen och företaget i fråga.
Framgent tror Maria att AI kommer att ta allt större plats inom influencer marketing.
– Det gäller både i skapandet av influencers men också AI-genererade konton, något som ska bli mycket intressant att följa, säger hon och fortsätter:
– Vi ser också att engagemanget är otroligt viktigt. Kanske går vi tillbaka till vad sociala medier faktiskt är? Det vill säga att medie som är socialt och inte tillrättalagt, krystat och perfekt.
Vidare tror och hoppas hon att de genuina och autentiska profilerna kommer att få mer utrymme framåt i tiden.
– Kanske blir det så att Instagram går åt samma håll som TikTok, som inte ska vara så tillrättalagt?
– Ambassadörskap trodde vi på redan inför 2024, och det har ju slagit igenom men jag tror det kan bli ännu större! Företag har allt att vinna på att knyta till sig en trovärdig profil. Använder man dessutom en trovärdig agentur så minskar risken att det blir fel satsning.
Maria tror även att reklambyråerna kommer att få mer och mer konkurrens då företag kommer att köpa content i form av UGC (User Generated Content).
– Det här är många gånger otroligt kompetenta kreatörer som debiterar en bråkdel av priset.
En förändring som Maria ser har skett när det handlar om vad varumärken idag söker hos influencers, om man jämför med några år bakåt i tiden, är att kunden har större krav på resultat och kunskap hos influencers. Dessutom är hållbarhetsfrågorna mer centrala än tidigare.
I våras hade Green Comunication ett pressevent tillsammans med Radisson Waterfront, något som gav mycket publicitet och var mycket uppskattat av så väl kunden som av gästerna.
– Det var ljuvligt att presentera en så otroligt hållbar, vegansk meny för dessa kräsna gäster som älskade alltihop.
Ett annat samarbete som Green Communication ligger bakom är tillsammans med Hairlust som har veganska produkter utan tillsatser.
– Ett underbart brand som vår profil Hållbara Sara är ambassadör för. Hon har hjälpt dem att öka sin försäljning och sina marknadsandelar, det är vi stolta över!