Influencers har kommit att prägla vår digitala värld med sitt livstilsinnehåll, politiska ståndpunkter och andra kreativa uttryck. Men vad händer när de tar steget bortom skärmen och ger ut böcker som ger oss en ännu djupare inblick i deras liv och erfarenheter? En sak är klar – deras titlar är viktiga för förlagen.
Låt oss utforska några av pionjärerna och exempel på aktuella boksläpp där influencers har gjort övergången från digitala stories till fysiska böcker.
1. Clara Henry – ”Mens” (2015) & Mot Framtiden – En simpel guide till att krossa patriarkatet (2018)
År 2015 ställde YouTubern och programledaren Clara Henry bokbranschen på ända när hon slog rekord under en signering av sin bok ”Mens” på Bokmässan. Boken behandlade ett ämne som sällan hade diskuterats så öppet tidigare – menstruation. Clara Henry visade att hennes följare, som följde henne på sociala medier, även var villiga att investera i hennes ord i bokform. 2018 släppte hon Mot framtiden där hon utforskar begreppet feminism i svallvågorna efter de globala #metoo-händelserna som skakade världen år 2017.
2. Therese Lindgren – ”Ibland mår jag inte så bra” (2016), ”Vem bryr sig” (2017) & ”Viktigt på riktigt: Min resa mot att leva mer hållbart” (2023)
Det var när en annan YouTube-profil, Therese Lindgren, släppte boken ”Ibland mår jag inte så bra” året efter att trenden verkligen tog fart. Boken, som berörde ämnet psykisk ohälsa, sålde otroliga 100 000 exemplar på bara fem veckor och blev 2016 års mest sålda fackbok. Lindgren gav sina följare en ännu djupare inblick i sitt liv och kämpade för att minska stigmat kring psykisk ohälsa. 2017 släppte hon ”Vem bryr sig?” en slags uppmaning till alla att börja bry sig – om själv, hur man lever, vad man äter, och inte minst: bry sig om djuren. Nu är Therese Lindgren aktuell med boken ”Viktigt på riktigt: Min resa mot att leva mer hållbart” i samarbete med Naturskyddsföreningen. Denna faktabok tar upp frågor om hållbarhet och hur våra livsstilsval påverkar klimatet. Mest troligt är detta inte den sista boken som Therese släpper.
3. Benjamin Ingrosso – ”Allt det vackra” (2023)
Artisten Benjamin Ingrosso släpper ”Allt det vackra” i november, en bok som fungerar som både en dagbok och en hyllning till musiken, publiken och den svenska sommaren. Det är ett exempel på hur influencers och en artist kan använda böcker för att fördjupa sitt förhållande till sin publik.
5. Camilla Gervide – ”De kallar oss influencers” (2023)
Camilla Gervide, känd som Bloggbevakning, ger oss en insyn i influenceryrkets moderna historia. Influencers har på kort tid kommit att bli gigantiska maktfaktorer i den moderna människans liv. I De kallar oss influencers får vi möjlighet att fördjupa oss i storyn om den svenska influencervärlden, från de första stapplande inläggen till dagens hyperprofessionaliserade pengamaskiner och också belyser Camilla följarnas ansvar och relationen till influencers. Helt klart en bok att lägga till på sin lista över böcker att läsa för alla som är intresserade av influencer marketing och svenska profiler.
6. PappaPappaDotter – ”Miriam och den magiska tröjan” och ”Boken till pappa” (2022 & 2023)
PappaPappaDotter är inte bara influencers med en tongivande röst för alla regnbågsfamiljer utan också författare till flera böcker som bjuder in oss i familjelivet och sprider glädje, öppenhet, uppmärksammar mångfald och olikheter i familjekonstellationer. Deras två titlar är ”Miriam och den magiska tröjan” samt deras senaste bok ”Boken till pappa” – en fylla-i-bok för barn och dess pappor.
7. Lubbe Garell och Danyel Couet – ”I magen på en jägare” (2023)
Lubbe Garell och Danyel Couet, jakt-influencers som driver Youtube-kanalen Shots & Pots, där huvudrollen spelas av viltkött och jakten på just det. ”I magen på en jägare” ger oss recept och berättelser som låter oss upptäcka det fantastiska viltköttet.